Allt om att ladda elbil (2022–2023)

Jag sitter med i arbetsgruppen för att installera/ge möjlighet till laddare i vår samfällighet.

Det är ca 90 garage i olika längor, elen måste dras om.
Min initialt tanke var att samfälligheten drar ny el och att varje ägare får installera egen laddbox vid behov.

Finns det någon anna input eller tankar kring ett potentiellt upplägg?

Äger ingen elbil, men drömmer om att nästa ska bli en.

Tack :electric_plug::electric_plug:

Låter som något @anon29666066 har gjort?

1 gillning

Nä inte riktigt utan föreningen stod för allt. Ny el och laddboxarna.

En intressant tanken är ju vem äger laddboxen när någon flyttar eller går sönder om den som hyr platsen har installerat den? Hur säkerställer samfälligheten att boxar är korrekt installerade om man själv får installera?

Spontana tankar som slog mig när jag läste inlägget.

Jag var med i en samfällighet som påbörjade planeringen av laddmöjligheter i alla garage. Jag flyttade innan det fattades beslut så jag vet inte hur det gick. Men jag skulle inte rekommendera att man låter gärna installera egna boxar. Jag tror det kommer bli mycket tjafs hit och dit. Bättre att föreningen tar den investeringen. Om det är få nu som vill ha så får man ta det en och en vartefter. Sluta ett avtal med en leverantör helt enkelt och sedan justera priset på avgiften när den installeras.

1 gillning

Laddboxen tar man väl med sig till nästa boende om man köpt den själv. Installation är väl inte behövligt då jag utgår ifrån att man kör 220V i flerbilsgarage. Kör man 380V så blir det väl handske som gäller.

1 gillning

Topp info, tror det stora problemet blir ett samfälligheten ej har laddar inskrivna som ett alternativ. Så vi måste förbi lantmäteriet samt få alla medlemmar godkännande för ändring. Ialf som jag tolkar det.

Sedan lutar det åt att fixa elen men ej boxar. De som bott här länge tror att det kan vara svårt att få kostanden motiverad hos alla medlemmar. Men men vi får se

Då får man tänka som @RolexJocke och reglera vem som ansvarar för service och vid avflyttning. Samt förbereda sig på en del strul kring om det är föreningen eller individens anläggning som strular när någon inte får det att fungera. Jag inser era utmaningar men alla system med två ägare i en kedja brukar bli bökigt, det skulle jag verkligen fundera igenom innan beslut. Typ vem ringer man, hur snabbt ska föreningen reagera på att någon säger att det inte fungerar, kan man ha automatisk övervakning på föreningens system så att alla kan logga in och kolla? Lite sådant.

I vår förening (brf), har vi under en längre tid låtit boenden sätta upp egna boxar. Man har själv ombesörjt för boxen, sedan har föreningen låtit sätta upp denna box mot en fast avgift á 5000SEK.

Då elbilarna stadigt ökar i vår förening så har vi nu detta året slutat med detta och genom förhandling låtit sätta upp ≈10 tal fasta boxar som man mot en avgift på garageplast +200 månad sedan får hyra. Boxarna är kopplade till var sin elmätare, för att debitera respektive hushåll som har elbil korrekt för elkostnaden.
Detta blev det bästa alternativet för att minska arbetet med att sätta upp och ta ner boxar hela tiden, och smidigare för oss boende :slight_smile:

2 gillningar

Fördelen med Tesla och SuC är ju att man varken behöver appar eller brickor/kort, etc. Bara att plugga i och ladda. Extremt enkelt. Tesla är verkligen bilvärldens motsvarighet till Apple. Så mycket bättre och så mycket enklare!

Även i norra Sverige är hyfsat gott om flera snabbladdare:

Ett dyrt pris att betala för enkelheten som många inte har råd med (jag) :grin:

1 gillning

Det kommer ju öppnas upp snart. Laddningsställen finns. Alla vill inte heller ha en Tesla (jag). :slight_smile:

Vad jag förstått kommer inte alla öppnas utan bara dom som inte används så mycket. Och att Tesla ägare har förtur på dom öppna laddarna.
Det är alldeles för få laddningsställen i Norrland. Speciellt i närheten av testcenter för bilar. Det har varit fullt och kö när testförarare ska ladda och dom laddar till 100% utan en tanke på laddetik.

Det ordnar sig. :slight_smile:

Man kan ju hoppas :slight_smile:

undra hur de ska kunna ge teslabilar förtur?

Dual motor knuffar lätt bort en KIA. :joy::joy::joy::joy:

Ingen aning men en metod är att när det är nästan fullt så kan bara Tesla bilar ladda. Att alltid dom två sista laddarna är reserverade.

Är inte så i andra länder där det öppnat på test, står man där så står man där oavsett bilmärke, såklart.

Måste ju leda till ett totalt kaos, folk har ju problem redan nu med hur kan laddar och hur det fungerar, var man köar osv. Hoppas det blir öppet för alla och att ännu fler laddare byggs med pengarna Tesla drar in.