Allt om att ladda elbil (2022–2023)

Vet inte vad du svarade på som ska leda till kaos.

1 gillning

Även om det är fler bilar per laddare så laddar ju bilarna 3-4 gångar snabbare nu.

2 gillningar

Någon som behöver läsa @esse eminenta guide: Han har tio appar för att kunna ladda elbilen | SVT Nyheter

2 gillningar

Det är en bra guide, men att en guide ens är nödvändig är ett sjukdomstecken i sig.

Största problemen som jag upplevt är inte apparna, utan snarare att enkelt ha koll på om det finns lediga laddare och - om det inte gör det - hur kösystemet ska fungera på ett bra sätt. Samt att det är väldigt svårt att jämföra priser då det bygger på månadsavgifter, kWh-avgifter, startkostnader och/eller minutkostnader. Att kostnaden skiljer så enormt mellan olika laddare är också ett problem, milkostnaden på vissa laddare är rent av högre än för motsvarande fossilbilar. Tankar du en diesel- eller bensinbil handlar det i regel bara om något öres skillnad i literpriset och några andra avgifter tillkommer inte.

Som tur är laddar jag för det mesta hemma. :slight_smile:

Ja i teorin är det verkligen ett problem. Men i praktiken så är det ju mest ett problem för hyrbilskunderna som slängs ut utan någon som helst kunskap.

Jag har mitt Ionity-abonnemang och med det laddar jag nästan var jag en skall någonstans.

Sedan har vi ju Norrland som är ett bekymmer men där finns det ju inga laddar knappt alls så appförvirringen slipper man ju :grin:

Nu har jag laddat hem dom här apparna, på tisdag ska jag hämta ut en förmånsbil, vilket blir första elbilen.
På onsdag ska jag åka Örebro - Stockholm t&r
Har endast laddat en tesla tidigare så det här kan bli ett äventyr :stuck_out_tongue: tack Esse för bra guider ! Känner mig rätt lugn inför resan

7 gillningar

Kommer gå awesome!

1 gillning

Tjälen ska bara komma ur marken norröver så blir det en byggboom av laddare.

2 gillningar

Räcker det inte att sätta handsken i backen för att det ska bli grävbart? :joy:

Tveksamt. :joy:

Vore ju något för EU-kommisionen att standardisera;-)

One app to rule them all…

De borde rentav utvidga konceptet för meddelanden och bestämma alla funktioner för allting ska finnas i varje app = En enda mega-app…

På tal om EU...

Jag älskar EU.

EU gör mycket gott men kravet att kaffebryggaren skall stänga av sig efter en viss må göra att jag för evigt hoppas att alla EU-instanser för evigt får dricka kallt kaffe.

I frågan beträffande bonus-systemet så är jag nog där jag nu tycker att det är dags att slopa det helt. Det är jättebrist på bilar. Varför subventionera dem - mycket bättre att lägga de pengarna på att bygga ut laddinfrastrukturen i norrland och andra glesbyggdsregioner.

Du får skaffa en espresso maskin för de stänger inte av sig.

Rocket appartamento står och puffar heladagen
@Thor stänger din gobit av sig?

1 gillning

Nej tusan, det sitter en smartplugg på den. Har även en moccmaster som inte stänger av sig automatiskt.

1 gillning

man vet när någon tar kaffe på allvar. @Esse har att lära.

1 gillning

Det är ju för att @Thor sitter på en äldre variant. Vem vet – den kanske försvinner en vacker dag.

1 gillning

Lät nästan hotfullt :joy: