Allt om att ladda elbil (2022–2023)

Laddade på Recharge McDonalds Gotland.

Laddar man exempelvis genom att skriva in sitt kortnummer (måste scanna QR-kod) så var priset 5,99 kr per kWh. Med EasyPark var det 5,22 kr per kWh och mycket enklare. Däremot så är punkten på kartan laddaren som står längre bort. Men trycker vipå den får vi upp alla tre laddarna som finns på området.


2 gillningar

Har du en app för det prisvärdaste målet på McD också? :joy::joy:

Jag har inte varit på McDonalds sedan jag slutade gymnasiet :slight_smile:

Hade varit bra med en Prisjakt-app där man kan se vilken app som är billigast att använda vid respektive laddare. Helt otroligt vilken djungel det är.

1 gillning

Japp - för inte så längesedan sa man ju att det var billigast att använda laddoperatörens egna lösningar och att det var dyrare med roaming men det har blivit helt upp och nedvänt på senaste tiden. Bonnet som är halva priset mot Ionity själva. EasyPark som är billigare än Recharge i detta fallet. Recharge har dock som affärsmodell att det skall gå att starta laddarna på så många sätt som möjligt. De har inte heller någon speciell app som heter Recharge utan olika Recharge-laddare kan startas med olika appar utöver att de finns med i många samarbeten med andra operatörer etc

Djungel absolut - samtidigt är det ju det som hänt i och med marknades krav på att att man inte skall behöva ladda ner en specifik app för varje laddoperatör. Jag tror marknaden kommer konsolideras blixtsnabbt och att det är några få appar som gäller för alla så som EasyPark, Northe, Plugsurfing etc.

11 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Flams och trams

Samtidigt skulle ju fossilbilister gå över lik för att få några procent rabatt på drivmedlet.

4 gillningar

Ett par ören räcker nog för att orsaka kravaller. :rofl:

Testade en Tesla-laddare för första gången nu, dyrt men oj vad skönt med 16 laddplatser när det var kö med förvirrade förstagångsladdare på Ionity-laddaren några kilometer bort :slight_smile:

Dock kom jag bara upp i 74 kW trots att jag inte delade laddare med någon annan. Antar att denna laddare var V2 då den har Tesla-uttag och CCS, eller? Vad kan detta ha berott på? Hade ca 20% laddning och batteriet var förvärmt (till Ionity-laddaren).

1 gillning

Det är så ibland bara. Bilen säger till laddaren att inte skicka mer helt enkelt. Förvärmning spelar nog inte så stor roll i detta vädret. Min Etron kan inte förvärma och det påverkar bara när det är nere under 10 grader eller så.

1 gillning

Fasen vilken snygg bil du har!

2 gillningar

Äsch då, du har säkert en precis lika snygg :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 gillningar

Från sajten:


En gång i tiden var Nissan Leaf den dominerande elbilen. Men sommaren 2019 hände något och man var inte längre den mest sålda elbilen i Sverige.

Vilken bil som tog över tronen (Det var inte Tesla) ser du i videon ovan – framtagen av alltomelbil.se. Där får vi reda på vilka de mest sålda (registrerade) elbilarna ackumulerat månad för månad sedan 2014. År 2020 var det för ännu en förändring i toppen och det kan ha varit en Tesla. Men lyckades de behålla det fram tills nu? Ja se efter själv :)

1 gillning

Snyggt gjord video.

Från sajten:


Under sommarsemestrarna är det högt tryck på landets laddstationer och då kan det lätt uppstå lite irritation elbilsbilister i mellan.

Christoffer på Guiden om Elbil tar till orda och ger sina åsikter om hur vi bör bete oss vid landets laddstationer.

Vad tycker du? Vad bör en tänka på vid laddning av elbilen när det är lite tjockt att komma till?

2 gillningar

Köer beror nog på att folk upptäckt Bonnet, är snåla, det finns för det mesta laddare på "andra sidan gatan" som kostar lite mer. Men bör vara över nu iom Bonnets prishöjningar.

Man måste ju dock ladda?

Ja? Är inga problem med laddplatser. Det är bara att använda andra (än Ionity), inte så att det är brist, förutom att folk inte vill betala, så då får man väl snällt köa om man inte vill betala vad det kostar. Ser det som ett icke-problem.

Osäker på vad vi är oense om :slight_smile:

Du menar att Ionity-laddarna använts av lokala pöbeln i stället för enbart destinationsladdare för folk som reser längre väg i och med att det varit så billigt?

Jag menar att problemet med köer och irritation vid laddarna beror på att det helt sonika är för många bilar i rörelse samtidigt mot hur många laddare som finns tillgängliga för varje plats.

För många ville utnyttja Bonnet, bra pris. Men det är ett icke-problem från augusti. :slight_smile:
Laddare finns i stort sett överallt, Teslas nätverk med laddare är det väl inga problem att använda. Eller Circle-K, OKQ8 m.fl. Kostar lite mer, då väljer folk ändå att köa hos Ionity, och klagar såklart.