Allt om att ladda elbil (2022–2023)

Hur vet du att de sparade batteri?..
Det var säkert enorma köer vi Ionity... Och tomt på alla andra....för folk vill spara lite.

2 gillningar

Utan att låta för hård så är det oftast de som inte har elbil som säger att elbil inte fungerar, vi som har elbil tycker det fungerar ganska bra :slight_smile:

Men visst, rent ekonomiskt går det inte att räkna hem om du bara laddar på dyra snabbladdare men över natten (oavsett om du bor i ville med egen laddare eller i hyres/bostadsrätt) behöver man inte ladda i 150+ kWh utan 5+kWh räcker fint och då är priset lägre.

Köa behöver man normalt sett inte göra om man inte absolut måste ladda vid en specifik laddare utan är lite flexibel.

Dock har jag full förståelse att inte alla kan lägga 600k på en elbil, men det kommer att lösa sig längre fram, precis som politikerna kommer att se till att de blir mer och mer ofördelaktigt att tanka bensin och diesel.

2 gillningar

För den som inte kan ladda hemma går det bra att stå på 11 kW stolpe för 2:50-3:00 kr per kW. Snabbladdare är inget måste. Det är fortfarande billigare än bensin/diesel.

2 gillningar

Fast hur ofta ser du en elbil i vänsterfilen på motorväg på långvägspendlande? Det är ju betydlig räckviddsskillnad på exempelvis en Tesla om du kör i 90-100 eller om du kör i 130-140... Så ja, det är nog väldigt många som ligger i högerfilen och sparar batteri för att komma dit de skall utan att behöva stanna och ladda en gång extra.

Då var vi ju där igen, det bygger på att du har tillgång till laddare där du bor. Jag bor i Stockholm, har garageplats, men ingen ström i garaget. Däremot en 11kW laddstolpe typ 100 meter bort på gatan, men vem har tid att parkera om bilen och låta den stå 6 timmar eller så på en sådan? Bor man däremot någonstans där man har tillgång till egen laddstolpe där man har sin parkering, så är det väl inga som helst problem.

Jag trodde jag skulle ligge i högerfilen för att spara batteri men kör som jag gjorde med min bensinare. Min bil drar ca 10% mer i 130 jämfört med 110 (kör en del 120-väg) vilket då innebär att jag behöver ladda några enstaka minuter längre när jag väl stannar. Men kanske är det okunskap som gör, om det nu är så, att elbilister i större utsträckning ligger till höger?

1 gillning

Jag tycker alla ligger iväg för mig i vänsterfilen🤷

Det där med att ladda och flytta bilen... Är det inte så du gör nu med plugin?

1 gillning

Kör inte annorlunda jag heller. Inte hört någon som resonerar på det sättet. Själv har jag inte ens tänkt eller noterat skillnad i förbrukning, är ju bara att fylla på när det behövs. Ett icke-problem.

3 gillningar

Trodde du bara åkte i baksätet i limos med en Dom Pergnon i näven :joy:
Ja, och nej. När jag orkar så gör jag det nån gång i veckan sådär. Annars laddar jag när jag handlar, eller laddar på kontoret etc. Men grejen är att jag behöver ju inte ladda för att kunna ta mig dit jag vill.

Hahaha det har jag nog ALDRIG gjort. Men känner att det måste göras.

Ok. Aja när lessen går ut på din bil kommer du tänka: Fan man skulle ha längre räckvidd på batteri.
Så är du välkommen in i den varma gemenskapen.

3 gillningar

Innan förvärmning av batteri var en grej så var det uppmuntrande att köra för fort så man fick upp värmen på batteriet :slight_smile:

1 gillning

Har ju ingen bindningstid, det är det som är det fina med Lynk&Co. Man är bara bunden en månad i taget. Det är också en av anledningarna till att jag inte skulle vilja leasa en elbil idag, leasar man exempelvis en Tesla eller en Polestar eller något på 3 år idag, kommer de vara ruggigt långt efter de nya bilarna om cirka 2 år. Då sitter man där med skägget i brevlådan med sina 30-40 mils räckvidd medan alla nya bilar har närmare 100 mils range.

Sant, funkar även om man vill värma upp batteriet inför laddning och den inte haft tid att göra det själv. Men vem har bråttom, tycker man får hyfsad speed oavsett. :slight_smile:

1 gillning

Tror tyvärr du har lite väl optimistisk bild på att elbilarna kommer ha 100mil om 3år...

True...men minns med "häpnad" jag skulle Supercharger en Tesla i -20c och det tog kanske 30min innan den ens började ta laddning.

Hade bara kört i kanske 5min också.

Jag tror inte det, med tanke på hur fort utvecklingen går. Ett exempel:
Elbilen som körde över 100 mil på en laddning - Svensk Fordonsladdning

Om 3år kommer du inte ha en "normal" elbil som du kan ta dig 100mil med...

Ska vi sätta en flaska på det?

1 gillning

Det med att tro att man måste ha 100 milsrange för att klara sig med en elbil är något som man har som krav när man aldrig har haft elbil.
Jag har 36 mil som officiell räckvidd på min och tänkte att med min körcykel med några få långresor så kommer det att funka ok. Men när det är dags att byta och antagligen köpa en elbil när leasingen går ut så blir det en med större batteri och längre räckvidd.
Nu har jag haft den sedan september och gjort två resor Göteborg-Åre med den samt några halvlånga. Efter det har stort batteri sjunkit på priolista. Visst det hade varit nice men saknar t.ex. förvärmning mycket mer.
Varför släpa runt på ett stort batteri i onödan och när laddnätverken blir bättre utbyggda så sjunker behovet av stora batterier ännu mer.

4 gillningar

LFP-batteri gissar jag?

Hur lång är verklig räckvidd om du har en officiell range på 36 mil enligt WLTP? Framförallt på vintern med -10. Är en resa under 50 mil så stannar då inte jag efter vägen iallafall.

Köra 50mil i sträck utan att det stanna? Varför? Är det en tävling i uthållighet?
Ur trötthetssynpunkt är det bara korkat.
Oberoende om jag kör fossilbil så stannar jag minst 2-3ggr för en bensträckare på 5-10min.