Allt om att ladda elbil (2022–2023)

Behöver du lös kabel?

Tack för input!

Tror min elektriker hade rätt bra pris på denna pga de installerar väldigt många. Men jag förstod att grundpriset på denna ligger lite högre än andra.

Lastbalansering via kabel ska vi ändå ordna eftersom vi inte har stabilt WiFi på landet.

Ja det var faktiskt ett krav från min sida. Vill inte ha fast kabel då laddboxen ska installeras på landet. Känns bra att kunna hänga in kabeln när vi inte är där.

Jag gillar Wallbox Pulsar Max.

1 gillning

Ah najs, ska kolla på din video :ok_hand:t3:

Vid en kort jämförelse verkar Pulsar och Copper vara likvärdiga med skillnaden att Pulsar har fast kabel och Copper har lös. Copper kan även användas med RFID-taggar

Japp – Pulsar Max är dock betydligt snyggare och passar bättre på väggen. Lite mattare finish också (Det är Pulsar Plus som jag testat)

1 gillning

Håller med om att den är snyggare :smiley:

Men det är inte heller så snyggt att ha en lång kabel virad på fasaden tycker jag. Hade jag använt laddboxen dagligen skulle det dock varit en annan pilsner

En dum(?) fråga. Eftersom jag installerar en laddbox utan fast kabel, är det korkat att köpa en laddkabel via elektrikern i samband med installation? Tänker att lös laddkabel kanske medföljer när man köper elbil och man då har denna liggande i bilen?

Edit: jag kör alltså inte laddbart idag utan passar på att installera laddbox på landet med grönt bidrag när vi ändå gör lite andra elinstallationer

Det kan alltid vara smidigt att ha två. Det är inte heller säkert att det följer med kabel till din bil. Genom att köpa den vid installation får du dessutom halva priset på den genom Grön teknik-avdraget.

2 gillningar

Tack för tips och råd :ok_hand:t3:

1 gillning

Trodde att alla nya superchargers som Tesla sätter upp skulle vara öppna för alla. Men den nya i Åre är bara för Tesla. :frowning:

Har aldrig varit prat om att alla skulle vara öppna.

Både feber.se, carup.se och alltomelbil.se skriver att den skall vara öppen för alla, stämmer inte det?
Jag har inte en aning, mest nyfiken! :slight_smile:

Den är inte öppen nu iallafall.

Den är nog inte färdigbyggd.

Den är klar men inte öppen för alla.

Teslas hemsida. Vart kollar du?

Jag vet det är olika uppgifter beroende var man läser. Men Teslas information måste förhoppningsvis vara den som stämmer bäst.
Supercharger.info
Har funnits länge och den listar planerade och befintliga laddare.

1 gillning

Tack.

Jag kollade Chargefinder.
Edit: är någon där och laddar nu. Kommer nog vara full av norrmän till helgen då den ligger bredvid Systembolaget.