Allt om att ladda elbil (2022–2023)

Ni som har elbilar och laddar hemma.
Vad har ni för boxar och effekt på dessa?
Har idag en garo glbdcm-t222wo som är begränsad till 16a, duger gott till laddhybriden men duger det åt elbil?

Ja.

Fulltank på 5-6 timmar.

1 gillning

16A trefas 230V skall ge 11 kW vilket är max som de flesta elbilar kan ta emot AC.

4 gillningar

Garo och essee

Gillar Garo mer för den piper till och visar tydligare med stor grön lampa att laddningen börjat.

1 gillning

EON höjer priserna.

Priser från och med 1 februari 2023 med laddkort:

  • Ultra­snabb­laddning 51-350 kW: 7,35 kr/kWh
  • Snabbladdning ≤ 50 kW: 7,35 kr/kWh*
  • Destinationsladdning AC: 5,90 kr/kWh

https://www.eon.se/elbil/ladda

5.90/kWh för destinationsladdare?!.
Vilka jäkla priser.

Har slutat att ladda med 11 kW för att minska effektavgiften. Laddar oftast från ca 20-30 % upp till 80 %. Schemalagt att börja vid 23 och hinner ändå gott och väl klart till morgonen.

1 gillning

Kan inte se att någon skulle vilja använda deras egna laddkort eller app.

Via Ellis abonnemang (165 kr månaden) kostar det i stället 3,90 kr / kWh för DC-laddning och 3,4 kr per kWh för AC-laddning.

1 gillning

Jag beställde ett kort för ett par år sedan. Aldrig använt det :slight_smile:

Bara för att vara lite BW, 165kr/mån är för nya kunder och då är priserna 4,95kr/kWh för DC och 4,30kr/kWh för AC :slight_smile:

Tror det här är den smidigaste lösningen jag sett för hantera sladden när man laddar
Sen att Aimo säger att man ska starta parkering och laddning i appen med en speciell ”ladda bil” pris som inte finns att välja på drar ner på upplevelsen. För nu vet jag inte om det kommer ligga en böter och vänta på mig när jag kommer tillbaka…

1 gillning

Från sajten:
image

Mercedes-Benz meddelar att de planerar att bygga 10 000 snabbladdare i Nordamerika, Europa och Kina.

Starten sker i USA och Kanada men redan i år följer andra världsdelar efter. Målet är att laddningsstationerna ska vara klara innan årtiondets slut samtidigt som Mercedes-Benz planerar att gå över helt till elfordon där marknaden tillåter det. Laddningsstationerna kommer att placeras i centrala städer och nära huvudvägarna samt vid Mercedes-Benz återförsäljningsplatser.

Laddningsstationerna kommer främst riktas till Mercedes-Benz-kunder men kommer även att vara öppet för andra bilmärken. Mercedes-Benz är även delägare i Ionity. Dessa och många andra laddoperatörer samlas under abonnemanget Mercedes me charge.

Källa: Mercedes-Benz

Bonusvideo

Nu har det kommit fler laddare på Stora Bernstorp. Denna gången är det 6 st 150 kW laddare från Incharge.

Finfint. Billigare än rifil med.

@Yoke Hur får du reda på när nya stationer dyker upp?

Jag försöker bara hålla ett öga öppet när jag är ute och kör. Chargefinder är också bra, där tittar jag mest om jag ska iväg och behöver ladd på destinationen.

2 gillningar

I incharge appen verkar där bara finnas 2x.150 Får nog köra dit utforska sen.

Incharge har mycket strul med uppkoppling av laddare mot deras servrar. Appen visar inte laddare som helt tappat kontakten med nätet. Den går inte att lita på.

Min huvudsakliga laddning gör jag på Incharge-stolpar som alltid visas lediga, även när dom är upptagna. Inte heller har dom debiterat en endaste krona senaste året.

1 gillning

Oj. Verkar ju helt galet. Incharge har inget abonnemang va? Utan alla har samma priser?

Jag har laddat på incharge en gång, dom tog betalt!

Faktum är att Incharge har olika priser beroende på vem som faktiskt äger stolparna. På Gotland är det tex mycket minutbaserat pris.

Livet med elbil... Polestar/Ionity borde skicka ut sådana här kostnadsfritt :smiley:

4 gillningar