Men det finns väl knappt något som jämför sig med etrons laddkurva? Om man inte kollar på nyare modeller
Hur långt körde du innan laddning?
ah..5km räcker inte för att få upp värmen i batteriet
Cirka 5 km bara, från Sundsvall centrum till laddaren på sydsidan av staden, för kort?
Hur långt ska man köra då?
De har gjorts tester och ca 15 min med navigation till laddaren är "bättre".
Det är tokigt man inte kan få upp värmen på batteriet stillstående.
Det gär att "tvinga" upp värmen i batterierna snabbare genom att använda lite extra regenerering till/från under 10 minuter. Inget jag brytt mig om att göra, har aldrig bråttom att ladda.
hahaha jo det gamla tricket. Men är inte så snällt för batterierna
Nä bättre att inte stressa eller ha så bråttom hela tiden.
En lite gullig indikering på batteriets status kanske borde finnas, särskilt i kalla eller väldigt varma länder.
Generellt känns det som att det som mest är +-5 minuter om man kommer till laddaren med rätt eller fel temperatur
Men de går ju inte att skjuta under stolen att de är jävligt kul när den går över 200kW, lite som att åka 200km/h+
Ja typ men det finns lite mindre enheter idag som inte sticker ut så långt.
Runt 25 gradwr brukar man säga att batteriet trivs bäst på. Jag har en ODB2-dongel som heter OBDLink+MX som jag använder tillsammans med appen Car Scanner, då kan jag se batteritemp. Har inte testat på Volvo/Polestar dock.
Just Mazda MX-30 är den första bil jag sett med en indikator för batteritemperaturen, lite snopet
Nu blir jag lite nyfiken. Menar du att bilar med kraftig regenerering sliter mer på batteriet ?
det gör det. men den är aningen optimistisk.
om batteriet är kallat och du försöker tvinga upp tempen med acceleration och stark inbromsning/regen så absolut
Inte vid vanlig körning. Men om man tvingar upp värmen med kraftig acceleration/broms så självklart.
Det verkar ju bra att man måste köra innan man kan tanka.
Inte alla som har en diesel/bensin-station hemma i garaget. Ladda en elbil kan man ju göra där.
Tänkte installera laddstolpe till tesla model y, vad ska jag ha för fabrikat/ modell?
Kommer troligtvis köpa en hel el även till frun.
Ska man ta ”endast” en?
Eller ska man ta två?
Eller ska man ta en dubbel?
Kör tibber så vill gärna få in allt där.
Vill du ansluta dem till Tibber så är det Easee eller Zaptec Go som gäller. Ingen av dem har dubbla uttag utan du behöver två så fall.
Easee har så de vet om varandra och det finns även en lastbalanserare som du kan ansluta om du har fått en P1-port på din elcentral.