Under andra kvartalet 2026 skickades 35,5 miljoner surfplattor ut globalt, nästan 10 procent färre än året innan. Även marknadsledaren Apple backade med omkring 8 procent till 13,5 miljoner iPads.
En förklaring kan vara att dagens surfplattor helt enkelt håller länge, samtidigt som mobiler blivit större och bärbara datorer har bättre batteritid. Dessutom väntas tillverkarna lägga mer krut på dyrare premiummodeller när komponenterna är begränsade.
Undertecknad kan erkänna att surfplattan nog är den pryl som används minst här hemma, förutom när det ska kollas på något avsnitt i sängen. När köpte du senast en surfplatta, och planerar du att köpa en ny?
Har en iPad till barnen. Tror den är 4 år gammal, typ sista gamla varianten med fysisk hemknapp.
Själv har jag noll behov av iPad. Det behovet försvann helt när telefonerna blev större. I kombination med att alla intressanta iPad började kosta som en MacBook.
Har aldrig sett behov av iPad för egen del, telefon är smidigare och dator är bättre. iPad lever i ett mellanrum som jag inte ser något behov av att fylla. En iPad har ju helfel skärmformat för film.
Finns inget sämre att att skriva på än på en tablet (och då menar jag inte tablet med fysiskt tangentbord).
Steve Jobs menade väl att iPad är ett mellanting inte en bil och inte en lastbil, mer en SUV som en liknelse. Det tycker jag håller än idag. Även en stor mobil är mindre än en platta på mellan 10 och 13 tum, ska man se en film eller en YouTube video så är det viktigt.
Jag använder mest iPaden när jag reser nuförtiden. Tidigare hade jag den som gitarrförstärkare men idag har jag en gitarrförstärkare med en inbyggd surfplatta.
Möjligen tycker jag iPad mini är överflödig. I och med mobilerna har blivit större så finns inte samma behov som när den lanserades. Då var väl de flesta mobiler på runt 5” tum.
Vi har en iPad Pro som sällan används nuförtiden. Jag tycker nog den spelat ut sin roll men större och extremt kapabla mobiler och i och med M-serien så har ju datorn nästan samma batteritid som en iPad.
Blir lite klumpigt med en dator med soff eller sängsurfande. Men det finns väl inget rätt eller fel i frågan. Man använder vad som passar en personligen.
För mig funkar soff och sängsurfande utmärkt på mobilen till 98%. Vi har en Apple TV i både vardagsrummet och sovrummet så tv/film ses på ännu större skärm.
Gillar verkligen dagens iPads i teorin men för egen del har jag inget behov, annat än då och då med pennan.
Frun har den som "radio", lyssnar på poddar och inslag på youtube. Hon använder den precis hela tiden, tar med sig den överallt i hemmet, aldrig utanför.