Allsvenskan 2020

Vissa malmöiter blir vansinniga om man nämner IFK Malmö också. Finns någon känslig bakgrundshistoria där som jag inte har koll på.

Nu har iofs inte göteborg mer än ett lag i Allsvenskan, åtminstone om man frågar infödingarna på Hisingen :slight_smile:

Min poäng är att för mig är det helt främmande att bry sig om något annat än att vinna ligan. Det handlar om att vinna, gör man inte det så kan det kvitta vilken plats man kommer på. Det jag tog upp verkar många gånger vara viktiga för många stockholmare än att just vinna ligan, det känns så märkligt :slight_smile:

Di gule fick Malmö FF tvångsdegraderade från Allsvenskan 1934, that's why.

Rivaliteten är främst av geografisk karaktär eftersom bägge lagen är från Malmö, men även om det ofta påstås att politik och idrott inte hör ihop, berodde den också på att IFK Malmö var överklassens lag, medan MFF var arbetarnas.[1][2] En viktig orsak till rivaliteten är också en incident 1934 med enligt ryktet båda klubbars inblandning. Malmö FF diskvalificerades från Allsvenskan som ett straff för att bryta mot amatörbestämmelserna, klubben hade betalat sina spelare en liten summa pengar för varje match. Även om detta var emot reglerna var det vanligt på den tiden. Malmö FF var dock den enda klubb, som skrev in det i sin bokföring. Utöver nedflyttning till division 2 drabbades klubben av en avstängning, som gällde hela styrelsen samt 26 spelare. Den lokala pressen antydde, att lokalrivalen IFK Malmö rapporterade brottet till Svenska Fotbollförbundet.

Och det var di gule som orsakade detta.

Källa: Wikipedia

1 gillning

Som sagt, jag kan inget om fotboll :smile:

Fortsätt hänga i Sportbubblan så lär du dig snart offsideregeln också.

1 gillning