Snart är det dags för nästa kapitel i Alien-filmerna och denna gång känns det lite mer som de vill åt den yngre publiken men av trailern att döma kan det nog bli okej.
“Alien: Romulus” ska återvända till rötterna av den framgångsrika “Alien”-serien som de flesta av oss älskar. Filmen handlar om en grupp unga rymdkolonisatörer som utforskar en övergiven rymdstation och konfronteras med universums mest livsfarliga livsform – de slemmiga utomjordingarna som dödar allt de ser.
I filmen ser vi bland annat Cailee Spaeny (“Civil War”), David Jonsson (“Agatha Christie’s Murder is Easy”), Archie Renaux (“Shadow and Bone”), Isabela Merced (“The Last of Us”), Spike Fearn (“Aftersun”) och Aileen Wu.
Sommaren 1981 när jag var 13 år så gick första Alien filmen på en bio i närheten av det sommarställe vi hade då.
Jag och en kompis snackade oss in då det var 15 års gräns och de kollade sådant på den tiden.
När chestburster scenen visades satt jag med händerna framför ansiktet och kikade mellan fingrarna. Frågade då min kompis vad händer, får till svar, jag vet inte. Han satt och blundade
Nu är det dags att damma av din gamla videobandspelare, för den 3 december släpps Alien: Romulus i en begränsad VHS-utgåva.
Detta samlarobjekt kommer med vintage-inspirerat fodral och firar 45-årsjubileet av den ikoniska Alien-franchisen. För att förstärka retro-vibbarna släpps VHS-filmen i klassiskt 4:3-format. Det är oklart om den här VHS-utgåvan kommer att lanseras i Norden, men vi håller tummarna! Samtidigt släpps filmen även på modernare format som 4K Ultra HD och Blu-ray.
Alien: Romulus har hyllats sedan biopremiären i slutet av sommaren och rankas nu som den tredje bästa filmen i serien på IMDb. En stor anledning till framgången är att filmen tar det utomjordiska monstret tillbaka till sina rötter och levererar precis det fansen förväntar sig av en Alien-film. Om du inte vill samla på fysiska filmer, finns den redan tillgänglig digitalt.