Aktietråden

:sunglasses: :laughing:

6 gillningar

-28,85 här :grimacing:

1 gillning

Provocerande!:wink::joy::joy:

1 gillning

Tur att du har öppet köp på tv:n :joy:

På tal om det…. Vad gör du på måndag? :wink:

1 gillning

2022 gick precis som det ska givet hur marknaden gick. Har gett upp att outsmarta börsen och följer bara strömmen men olika risk beroende på typ av sparande. Det innebär att kontona med lång sparhorisont gick ner 25% och de med låg risk gick ned 8-10%. Så nu är kontona ungefär nere på smama nivå som vi utgången av 2021 vilket inte känns så tokigt givet förra årets utveckling.

Frågan är ju om det är ett björnrally vi sett eller om det har vänt. Har svårt att se att vi bottnat med tanke på inflation, kring, energipriser osv men om någon av er vet får ni gärna berätta :slight_smile:

1 gillning

Någon som vet om detta är något man kan praktisera för att dämpa sin kvarskatt? :rofl:

Det funkade tydligen inte i mitt fall tyvärr.

Kan du inte muta dom med vaniljsås???

Kör bara fonder sen några år tillbaka och byter väldigt sällan (kollar någon gång per år), orkar inte hålla på med aktier (förutom när @Esse tipsar om klipp som SAS), +19% så långt i år.

3 gillningar

Just nu rockar det på.

3 gillningar

Ja, min fondportfölj är 2-3 % bättre i år än aktieportföljen.
Men ser jag över 5 år är min akiteportfölj 25% bättre än fondportföljen.

1 gillning

When there’s blood on the streets, buy property. Finns det ett ordspråk som säger. Blir intressant att se hur det här artar sig på några års sikt :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Ordspråket menar väl dock att köpa fysiska fastigheter/mark.
Inte riktigt samma sak.

2 gillningar

Någon som har testat aktie/fondrobotar och har positiva erfarenheter? Exempelvis Sigma Stocks. Jag är helt grön på det där med aktier och fonder, så jag tänker att hittar man en vettig robot som kan göra jobbet åt en med hyfsad avkastning så vore det ett vettigt första steg :slight_smile:

Har lagt lite pengar på Lysa sen årsskiftet, intressant koncept men ser egentligen ingen större fördel mot en global indexfond.

Du har en poäng!

2 gillningar

Verkar vara en dipp på g.

1 gillning