Åksjuketabletter

Hej! Skall försöka mig på att resa från Malmö till Söderätelje medelst X2000 i morgon. Jag har aldrig kunnat sitta och jobba på tåget på grund av riktigt jobbig åksjuka. Är det någon som är vid liknande sinnelag men som hittat någon bra tablett att knapra på från Apoteket?

Åkesjukeband har jag provat och det löste ingenting.

Jag har inte åksjuka själv men min fru har och kör Köp Postafen, tablett 25 mg, 10 st | Apoteket.se

Det är den mest klassiska åksjuketabletten som i USA heter Dramamine och man rätt ofta hör folk i filmer snacka om.

2 gillningar

Postafen funkar kanon. Blir illamående bara genom att titta på en karusell.

Rekommenderar även den, båda ungarna blir åksjuka och funkar alltid med de där tabletterna.

Vad är det för fel på alkohol? :joy::joy:

Alkohol botar väl inte åksjuka?:sweat_smile:

Tillräckliga mängder gör ju att man somnar. :joy::joy:

Nu hjälper det dig inte tills imorgon men för framtiden - skippa Postafen. De hjälper dåligt, man blir slö och trött av dom samt svåra att ta om du börjat må dåligt (mer sjösjuka kanske).

Min livräddare var Scopoderm som är plåster du sätter bakom örat och är verksamma i 72-h. Tyvärr på recept men inga svårigheter att få det utskrivet från din VC. Gick från att inte kunna sätta fötterna på en båt till att vara ute i dagar i sträck utan problem.

Jag voisste bara om Postafen och de hjälper inget vidare, det enda som hjälper för mig är att åka framåt, titta ut genom fönstret och knapra lite godis före och under färden. Ska tydligen hjälpa hjärnan och det känns bra i mun och halsen med något sött.

Bra tips där @Nanoid, ska se om jag kan testa dem.

Hoppas det går bra Peter, fruktansvärt att må illa speciellt på tåg.

Har samma problem, mår riktigt illa när jag åker x2000. Testade åksjuketuggummin senast men mådde pissilla ändå.

Rapport!

Vaknade hemma i min säng ungefär samtidigt som tåget skulle gå. Tokigt.

Så jag bokade nästa tåg nu vid 10-tiden och missade tänka på att boka säte i tågets färdriktning. Men väl vid Malmö C så placerade den mycket trevliga tågvärden om mig så det blev nice.

Sitter nu och tuggar Calma sedan strax innan resan så får vi se vad som händer.

1 gillning

Jag har prövat allt som har nämnts i den här tråden och inget fungerar för mig. Resa tåg för mig är att blunda och lyssna på ljudbok eller podd. Läsa eller titta på någon form av skärm gör mig illamående på fem minuter.

Har du även provat receptbelagda plåster så som @nanoid tipsar om?

Dom funkade inte för mig.
Hoppas dom funkar bättre för dig.

Ja, det var efter dem jag gav upp helt och konstaterade att jag är ett hopplöst fall. Jag kan ju inte ens spela Minecraft utan att bli åksjuk.

Fungerar ok än så länge, känner mig lite dåsig och småtrött – inte jätteproduktiv men kan sitta och svara på mail och sådant – sitta här i bubblan och bubbla med mina favoritbubblare. Dock har jag inte ork att redigera film som jag hade tänkt.

Skall testa på VR-headsetet sedan, kan överhuvudtaget inte spela spel där hjärnan tror att jag rör mig där så som Horizon Call to the Wild och Gran Turismo 7.

1 gillning

Aj då, trist att höra @Zop – tåg är ju faktiskt rätt effektivt annars. Flyg som varar runt en timme (dvs de flesta flyg jag tar) ger inte så effektivt jobbflöde. Mycket förflyttningar under den totala resan. Jobba lite vid i lounge -> Gate -> Flygplan -> Knappt hinna jobba något innan det är dags att plocka undan datorn vid start -> Jobba lite igen -> Plocka undan datorn inför landning –> Gå genom halva flygplatsen (Eller halva tyskland om det är Frankfurt) -> Vänta på bagage -> Ta sig dit man skall.

1 gillning

Mina tågresor brukar förvisso vara signalfel vid Tierp så att tåget står still i två timmar. Är det stillastående så blir jag inte åksjuk. :wink:

2 timmar senare så är det dags att stänga ner datorn och börja lyssna på podcast i stället. Oklart om tabletterna hjälpte lite eller om det hade varit samma "dispans" även utan.

1 gillning