AirPlay 2 vs. Spotify Connect

Tänkte testa gå över till Apple Music nu när jag tycker mycket med Spotify är åt :deciduous_tree: Dessutom vill man åt Atmos.

Blir dock väldigt förvånad över att AirPlay till mina Sonos verkar vara helt avhängigt mobilen. Dvs, streaming sker från telefonen och om något annat spelas upp, typ ett videoklipp mottaget via imessage, så tar detta över musiken. I princip som med bluetooth. Dessutom verkar ljudet hacka lite när man köar låtar. Är det alltså enbart HomePods som streamar oberoende från ”källan” likt Spotify connect?

1 gillning

AirPlay skickar ljudet från din Appleenhet till högtalaren. Det som skiljer det från Bluetooth är att den enbart skickar ljudet från din aktiva mediaapp istället för allt ljud. Det gör att du kan spela upp musik från din iPhone via AirPlay och samtidigt få ut ljudet från ett spel på själva telefonen. Men spelar du upp en video så blir videouppspelningen den aktiva appen på din telefon och tar därför över AirPlay. Det är en svaghet med AirPlay.

HomePod kan spela musik direkt från Apple Music samma gäller Apple TV. De kan i sin tur AirPlaya till andra högtalare i nätverket.
Det går även att spela direkt till Sonoshögtalare via Sonosappen.

Har inte själv upplevt att ljudet hackar när jag köar musik.

Tack @ante för klockrent och utförligt svar. Stor, stor nackdel Apple Music med andra ord. Spotify Connect är i så fall solklart mycket bättre. Får nog fundera om kring detta byte.

Om du väljer AirPlay inne i Apple Music spelar du bara ljudet från Apple Music till högtalaren. Då kan du exempelvis titta på YouTube på din telefon och få ut ljudet på din telefon samtidigt som musiken från Apple Music spelas på högtalaren.

Däremot om du väljer AirPlay genom ljudkontrollerna som du får fram när du drar ner kontrollcenter från höger hörn av din iPhone så spelas allt medieljud ut till högtalaren.

2 gillningar

Aha, det har jag helt missat. Är nog för att jag av gammal van väljer Airplay i ljudkontrollen.

En sak jag har märkt nu är att SVTs app alltid ”snor” AirPlay sessionen. Spelar ingen roll att har startat AirPlay från Apple Music. Däremot går det fint att kolla på youtube med ljudet i telefonen och samtidigt spela musik över AirPlay.

Aj då!