Idag ska vi lyssna på en cermoni via Zoom. Vi kommer använda min MBP M1 Pro och skulle vilja skicka ut ljudet till ett antal AirPlay 2 högtalare. Men när jag testar lyckas jag bara välja en högtalare i taget, inte som på iPhone där man kan välja flera högtalare. Gör jag något fel? Jag går upp i Manybaren och väljer kontrollcenter. Där väljer jag att klicka på den lilla symbolen längst till höger på Ljud
När jag sedan kommer till nästa steg så går det bara att välja en högtalare i taget.
Helst skulle jag vilja behålla ljudet i MBP:n och sedan strömma ut ljudet i några av mina andra högtalare. Går det absolut inte att få till detta med att båda ha ljud i MBP och högtalare är nästa alternativ flera av mina AirPlay 2 högtalare. Med AirPlay 2 inkluderar jag HomePod och HomePod Mini. Skulle kunna som sista alternativ köra två Mini + HomePod. Men hur gör man?
Sker det automatiskt om jag flyttar dem till samma rum? Men då blir det bara de? Jag kan inte få in även min HomePod? Så att det blir tre externa högtalare?
Om appen du streamar ifrån har inbyggt stöd för AirPlay så kan du välja flera högtalare i den. När man väljer att Airplay från menyraden så är det systemljudet som skickas ut och då kan man bara välja en högtalare.
Okej, det känns lite fattigt. Jag kan acceptera att jag får ut systemljudet och att det inte är kanalseparerat, men nog borde man få välja flera högtalare? Så folk som spelar spel är beroende av att spelet kan klara AirPlay om de vill ha externa högtalare? Om man vill titta på en konsert via webben, stödjer då Safari AirPlay?
Om man airplayar via MacOS så får man någon sekunds fördröjning av ljudet. Det är för att en buffer byggs upp. När man kör via en app så kan appen skicka den buffern direkt så man slipper fördröjningen. Så att köra AirPlay via MacOS för att få ut ljudet är nog inget alternativ.
Efter en hel del utmaningar har jag nu via att ladda ned och betala för Airfoil fått det att fungera. Tack alla!
Det här gör att en viktig dag också kommer få bra ljud. Dottern ska på diplomerringscermoni som färdig Jur. kand. och det är såklart digitalt men med orkester och kör på något sätt. Att körverksamhet verkar vara något av det mest smittsamma som finns tar vi en annan gång i en annan tråd…