Jag tycker att all AI-slop ni har börjat med för att illustrera nyheter på Teknikveckan drar ner kvaliteten på sajten. Jag har ingen glädje alls av bilderna utan blir mest irriterad av dem. När liknande bilder dykt upp i flöden på sociala medier har jag blockerat avsändaren. Det verkade dessutom fungera utmärkt att posta nyheter i alla år innan dessa hemska bilder fanns.
Det kan se ut så utåt men vi har fått flera betalningskrav genom åren som kostar en hel del för att vi använder bilder som vi inte får. Det är supersvårt att hitta bra bilder för vissa artiklar som är kostnadsfria att använda.
Däremot så går det ju att göra diskretare AI-bilder än vissa som vi har på sidan och där kan vi bli bättre =)
Håller 100% helt med. Jag kommer för nyheterna. AI-slop gör att jag tror att hela artikeln är AI. Då går jag hellre till andra sidor tyvärr
Tänker att det är väl okej att använda AI-genererade bilder så länge de ser realistiska ut.
Alltså, att man inte direkt tänker att det är en AI-bild. Det är mer de här kraftigt överdrivna bilderna där man misstänker att artikelförfattaren bara försöker vara lite rolig.
De ger en cringe-känsla, och då börjar jag även misstänka att själva artikeln kan vara AI-genererad.
Där ni får nyheterna, finns det inga bilder till artiklarna där som ni får använda? Jag gissar att ni inte själv skriver dessa texter, eller?
Tänker på när PC kom till kontoren i Sverige på bredare front. Vi fick först 25 MHz för att sedan ganska snabbt se kollegorna få 33 MHz när Intel växlade upp. Men hur som helst. Om någon skrev en kallelse till ett möte så var rubriken som en halvcirkel i rosa. Tiden i gult och platsen i blått. Syftet med mötet var skrivet i grönt och längst ned kunde det stå att det bjöds på fika i brunt. Allt självklart i olika typsnitt och storlekar..![]()
Jag kan lova er, det gick över..![]()
Många sidor köper in bildbanker där man betalar som en licens för bilder, det har vi inte ekonomi för. Pressmeddelanden går oftast fint att använda bilder från men sen tar det stopp.
Jag tänkte ju att den man gör reklam för borde ju se till att det finns bildmaterial. Man är ju inte sugen på att betala för att göra reklam för en produkt.
Hela artiklarna är väll större del AI? Så tolkar jag det iaf, har dock inte så mycket emot det. Det är väll målet med mer kvantitet än kvalité? Vissa artiklar är intressanta men får väll ganska lite interaktion Jag läser bara här på forumet men förstår att dom är mycket för sidan också
eller har jag helt fått det om bakfoten?
Vissa har velat ha AI-artiklar på redaktionen men jag har helt förbjudit AI-artiklar som chefredaktör på bygget. Det enda vi använder AI till är bilder och korrekturläsning. Men samtliga texter är skrivna av våra korvfingrar =)
Edit:
Gällande forumet så står trafiken på våra artiklar här i forumet för en väldigt liten del, det är huvudhemsidan som står för den stora trafiken!
Där ser man, då har jag fått det om bakfoten. Har helt fått uppfattningen att det flesta artiklar är så gott som helt AI-genererade från en pressrelease tex
AI kan inte hantera pressmeddelanden, det är så mycket ordbajseri och floskler i pressmeddelanden så den skulle förmodligen haverera ![]()
AI på Teknikveckan betyder ju Attefors Intelligens, en intelligens som inte är att leka med. ![]()
![]()
Vad skulle det annars vara?
Drivs av alkohol och duschbrunnar!
Exakt och då blir det ju
![]()
![]()
I mina ögon steg du i aktning många steg.
Hur långt ned var jag innan egentligen ![]()
Du var farligt nära brunnen. ![]()
![]()
Vad är det för typ av bilder ni behöver? (Jag går väldigt sällan in direkt på teknikveckan.se så jag har lite dålig koll.) Produktbilder måste ju företagen som ni skriver om tillhandahålla, men för övriga bilder för att illustrerar innehållet finns det ju massor av royalty-fria bildbanker som borde kunna användas.