AD-ansluten Mac kräver gammalt lösen vid uppstart

Hoppas någon mer här kör AD-konto på Mac och har några tips. Jag har min jobb-mac ansluten mot vårt ActiveDirectory, dvs jag loggar in på min Mac med mitt "windows-konto". Detta funkar men det är en galet irriterande grej som dyker upp när man startar om datorn.

Precis vid uppstart så ska man ange lösenord, Jag gissar att detta har med krypterad disk att göra. Sen drar systemet igång och jag får sen logga in igen. Men det första lösenordet som jag ska ange vid uppstarten uppdateras inte när jag byter lösen på AD-kontot så där måste jag skriva in ett gammalt lösen. Det är troligen det lösen jag hade när Macen anslöts till AD först gången. Vid nästa inloggning så är det det senaste och aktuella lösenordet som funkar.

Någon som förstår varför det vblir så här och hur ändrar jag mitt "startup-lösen" Tycker jag klickat runt i alla inställningar och testat men inget hjälper.

Ohh @Zop:s favoritämne!

Gissar på FileVault.

Jo jag tror också att det är FileVault men jag trodde att det lösenordet också skulle uppdateras. Jag hittar inget ställe där jag kan ändra. Även om det är osmidigt så kan jag leva med att byta på 2 ställen när jag byter...
Så min förhoppning är att det är något som går att fixa till med rätt inställningar så jag bara byter AD-lösen och sen byts det på alla ställen.

Jag är ledig i dag. :disguised_face:

1 gillning

Hm nja den knappen verkar ha försvunnit i Ventura:


Så här ser det ut för mig.

sudo fdesetup add -usertoadd user1
1 gillning

Okej men för en som inte öppnar terminalen alltför ofta, vad gör detta kommando? Ska jag byta ut user1 mot mitt användarnamn?

Precis!