75" TV - vågar man ha den på TV-bänk eller bör man ha den på väggen?

Precis bytt upp mig från 55" till 75", hemleverans imorgon. Ni andra som har typ 75", hur har ni tänkt? Vi har en TV-bänk som vi köpte av förra bostadsägaren så jag har inga specar över hur många kg det klarar. Vi har också en fyraåring som jag litar på, men vissa av hans polare verkar inte ha lika stor koll på kroppen.

Hur hade ni tänkt?

  • Är det någon speciell TV-storlek där man brukar säga att det är för tungt för TV-bänk?
  • Är det någon speciell TV-storlek där man brukar säga att man inte vill riskera att den krossar ungen om någon får för sig att vingla TV-bänken (vet ej hur stabilt stativet för just denna modell är heller)?

Annars tycker jag mest det låter jobbigt att hänga upp på väggen. Man behöver verktyg som jag inte har. Och jag är så värdelös att jag inte ens vet vilken typ av vägg som passar att sätta upp TVn på.

Vi har en 75”, hängde upp den direkt främst för att få den i bekväm höjd.

Med tanke på att de är småbarn i hemmet så hade jag rekommenderat att hänga upp den, man vet aldrig vad som flyger i dom.

Det går att ha en sån tung tv på bänk men det är inte att rekommendera. Inget kul när en mycket tunn maskin på 55 kg välter. Därför bör man alltid fästa en tung TV i väggen. Vill man inte hänga upp så bör det iallafall fästas med en säkerhetsvajer. Det vill säga, ska du ha TVn på ett säkert sätt så kommer du inte undan att borra i väggen. Det är garanterat värt det för att slippa oron och ångesten samt den stora risken för ett barn att få något livsfarligt över sig.

3 gillningar

Tung? 55 kg?

Det står inte beskrivet varken om den är tung eller väger 55 kg men jag har svårt att tänka mig något av det.

Vi har en LG 65” CS2 och den väger knappa 25 kg. Har den på tv-bänk då foten så är bra. Förra tvn hade vi på väggen.

1 gillning

Nej, finns inget sådant.

Kolla specen för din bänk kontra viktspecen för aktuell tv.

Om inte tvbänken är gjord av papper lär inte vikten vara ett problem.

3 gillningar

Du har rätt i att det inte stod märke eller modell. Jag gjorde bara ett antagande utifrån en modell jag (likt många andra som högg på Samsungs otroliga rea) själv köpt. Om jag inte minns fel var det vikten på Samsungs 75” QLED. OLED är betydligt lättare. Det står hursomhelst även i den manualen att man bör fästa apparaten på något sätt i väggen. Jag tycker inte den storleken står tillräckligt stadigt för att ta risken med barn.

Edit: kollade i appen. 54 kg var försändelsevikten så kanske 40ish för TVn?

@Johann Ställ den på bänken du, men fäst den i väggen som @rpd säger. Det gör man ju med skåp, bokhyllor och garderober också så det är inget konstigt.

Ah du lyckades också få en 75"? Samma QN95? Gissar att det är 75" eftersom ditt paket också är 54kg, exakt som mitt. Och det stämmer att TVn är 41kg. Sätter du din TV på väggen eller TV-bänk? Om väggen, tänkte du använda Samsungs "slim wall mount"? Är det Slim Fit Wall-Mount (2021) WMN-A50EB/XC | Samsung Sverige eller Slim Fit Wall Mount WMN-B50E WMN-B50EB/XC | Samsung Sverige som gäller? Båda funkar på gipsvägg?

Menar du att fästa TV-bänken i väggen? Eller att dra nån kedja från TVn in i väggen? När jag googlar hittar jag också lösningar från TVn till bänken, men dom kanske inte hjälper ett dugg https://www.if-sakerhet.se/catalog/product/view/_ignore_category/1/id/771/s/tippskydd-till-platt-tv-baby-dan/

1 gillning

Sätt två krokar i väggen (du vill ha två fästpunkter så att den inte bara svänger runt om någon drar i TV:n) bakom TV:n och fäst ett band, rep, vajer, ståltråd i tv:n där man har väggfästet och säkra mot krokarna. Kanske finns specialfästen för det men så skulle iaf jag gjort, typ som att hänga större tavlor.

Kollade länken. Precis så. Men jag skulle nog komplettera med något bakom foten så att den inte kan tryckas bak. Om man fäster den som på bilden.

2 gillningar

Precis! Jag satte på väggen. Blev riktigt snyggt med den smala och stora modellen. Minns tyvärr inte vilket väggfäste det var men det var Samsungs egna. Frågade efter lämpligt fäste på Elgiganten.

Kika på manualen så finns det en rekommendation kring hur man bör fästa med vajer. Lycka till!

1 gillning

vägg är ju alltid snyggast1
75" 8K på Gipsvägg dessutom :slight_smile:

2 gillningar

Nej, den biten kan ju vara avgörande och variera beroende på vem man frågar, ålder på barnet etc etc :slight_smile: