Teslas laddare har seglat upp som det mest prisvärda inför sommarens semestertrafik. Men det finns några fallgropar att tänka på.
Att ladda hos Tesla var länge krångligt och dyrt. Krångligt då du inte kan aktivera dem på något annat sätt än att använda Teslas egna app. Dyrt för att Tesla hade några av de dyraste priserna under första halvåret 2023 av alla laddoperatörer. Men inför sommaren 2023 så har priserna sänkts rejält. De är också dynamiska så att det kostar olika mycket på olika tider på dygnet.
Men för att det skall bli riktigt billigt behöver du teckna ett abonnemang på 129 kronor per månad. Det är emellertid ingen bindningstid på det. Därmed är det värt att göra det om du skall ut och köra mycket en eller två månader.
I och med abonnemanget och de låga priserna som följer med så kommer du antagligen också hålla dig enbart till Tesla-laddare. Därmed gör det inte så mycket att du måste använda Tesla-appen för att starta igång dem.
Undvik långsam laddning hos Tesla
När du planerar din resa bör du ta sikte på Tesla-laddare av det mer moderna slaget. De kallas V3-laddare och kan ge 250 kW. De äldre laddarna klarar bara 150 kW och kallas V2. Du ser i appen om laddarna stödjer 150 kW eller 250 kW. Tesla-förare ser det direkt i sina bilar. På vissa laddplatser finns det både V3 och V2-laddare. Ta då sikte på V3.
Du ser skillnaden på laddarna genom att V2 har dubbla kablar medan V3 bara har en kabel. Det går dock inte att använda den andra kontakten på V2-laddare om en bil redan är inkopplad i laddaren. Den extra kontakten är en specialkontakt från Tesla som enbart passar gamla Model X och Model S-bilar.
Undvik ännu långsammare laddning hos Tesla
Skulle det vara så att du måste stanna och ladda på en V2-laddare så gäller det att välja en laddare som inte delar effekt med en redan upptagen laddare. Hos V2-laddarna står dessa nämligen i par. Så om en bil redan är ansluten till laddare som har nummer 1A så bör du inte välja 1B och vice versa. Välj i stället en annan siffra så som 2A eller 2B och så vidare. Skulle du tvingas dela laddarpar med en annan bil som laddar med full sprätt så kommer effekten halveras från 150 kw till 70-75 kW.
Du måste använda Tesla-appen
Tesla har inga avtal med någon utan det är Tesla-appen som gäller. Du laddar hem den för iPhone eller Android. För att få fram valet att ladda din bil som inte är en Tesla måste du först lägga in ditt bank- eller kreditkort. Det är en bra idé att göra det innan du åker iväg.