22-åring prisas för AR-lösning till hörselskadade

Från sajten:
image

En 22-åring från Norrköping vinner årets Solve For Tomorrow med sin AR-lösning för hörselskadade. Tävlingen låter unga lösa samhällsutmaningar med hjälp av teknik och innovation.

Solve For Tomorrow är en tävling som anordnas av Samsung Electronics, Hyper Island och Fryhuset där unga mellan 18 och 25 år får lära sig att lösa samhällsutmaningar med hjälp av teknik och innovation. Årets vinnare blev Hugo Kinneteg från Norrköping som med en ny AR-lösning ska hjälpa döva och hörselskadade.

De medverkande får i tävlingen stöd av erfarna experter med att forma sina idéer och utveckla tekniska lösningar som bidrar till en samhällsförändring. Hugo, som är självlärd inom programmering, har utvecklat en applikation som transkriberar talade ord i realtid och visar upp dessa som text i displayen på ett par AR-glasögon. Själva idén till frågeställningen kom från “vad om människor kan se det de inte hör”. Med Hugos lösning får döva och hörselskadade hjälp med att uppfatta talat språk. Så här säger Hugo själv:

– Deltagandet i Solve For Tomorrow har varit mycket lärorikt och jag får viktigt stöd att komma vidare i utvecklingsprocessen. Jag har aldrig tidigare utvecklat appar för glasögon. Nu har jag en fungerande prototyp och med hjälp av priset hoppas jag utveckla appen med ännu mer funktionalitet, och sedan få ut den till människor i hela världen.

Potentialen från Hugos idé är stor då det enligt World Federation of the Deaf finns mer än 70 miljoner människor i världen som är döva och enligt Världshälsoorganisationen (WHO) lever 1,5 miljarder med hörselnedsättning.

Prissumman i årets Solve For Tomorrow var 58 000 kronor och utöver detta får Hugo möjlighet till fortsatt coaching av både Samsung och Hyper Island.

Källa: Pressmeddelande