112 varnar för batteriproblem i iOS

Fick precis en konstig notis från 112.
bild

iOS är en samhällsfara!

Public Enemy No:1

Fick liknande.

Jag fick samma. Men det är ju helt snurrigt formulerat. Menar de att sedan 14 lanserades har 13.7 fått problem?

Så jäkla skönt att jag valde Android-vägen för 10 år sedan, kom ju undan med blotta förskräckelsen! :smiley:

1 gillning

Vad finns det för fördelar med att ha 112-appen installerad? Har helt missat den.

Varningar när något sker i närheten brand/olyckor osv. Vid nödsituation kan man anropa 112 direkt via appen osv.

Utöver det @katho skriver, om du larmar via appen så får sos din plats. Så kan man inte prata utan bara larma vet de var du är.

Om man ringer dem från Appen så får de ens position även om telefonen man inte har stödjer AML (Advanced Mobile Location)

Jag kom på att jag har en bra “historia” om lokalisering. Kan inte svära på att den är helt korrekt då det var en kollega som berättade den och det gällde hans föräldrar. Föräldrarna körde av vägen med bilen en sen kväll. De hade inte en susning om var de var och lätt chockade kunde de inte komma på att kolla i kartapp eller förstå 112 när 112 bad dem kolla sin app.

Hade de larmat via denna app skulle saker blivit betydligt smidigare. Tydligen är detta inte helt ovanligt oavsett om du själv varit med om en bilolycka eller stannar vid en olycka. Man har oftast svårt att ge 112 en bra beskrivning av var man befinner sig.

Där är ju allt batterikrävande, men så är det stora batterier också :slight_smile:

Betydligt bättre att något är konstant dåligt, då slipper man bli besviken :wink:

Men hur vet man om telefonen stödjer AML då? behöver man på en ny telefon använda appen för att de ska se min position?

Har att göra med os-version. I Sverige så funkar det från Android 4.0 och iOS 13.1.