Zeekr 7X

Från sajten:

Zeekr 7X är Volvo-syskonet som slår världen med häpnad över dess snabba laddning men en detalj gör att den blir betydligt tråkigare på svensk och europeisk mark än i Kina.

7X har så snabb laddning att Zeekr inte ens pratar om hur snabb laddning bilen faktiskt kan ha. I stället meddelar de 13 respektive 16 minuter att ladda 10 till 80% med 360 kW laddning. Men skulle vi hitta en laddare som klarar ännu mer än så kan vi räkna med under 10 minuter. Upp till 480 kW gäller och det finns faktiskt några laddare som klarar upp till det – ironiskt nog primärt från konkurrenten Nio.

Batteriet är på 94 kWh netto på long range och AWD-versionerna medan minstingen Core får 71 kWh. Long range och Core har en motoreffekt på 310 kW och drar mellansuven från 0-100 på 6 sekunder. Vill vi ha det snabbare än så väljer vi AWD och får då 470 kW motoreffekt och 0-100 på 3,8 sekunder.

I övrigt är baksätet enormt även om det kan bli lite tajt i sidled om det är mer korpulenta individer som sitter därbak. Bagageutrymmet med runt 540 liter sväljer en hel del inklusive mycket last under golvet. Frunkten ger oss ytterligare 66 liter. Slutligen får vi dra 2000 kilo men den elektriska dragkroken kostar en del med sina nästan 21 000 kronor.

I Kina är hela fronten en stor skärm där den bygger upp ljusbilden via dess pixlar – sådana hyss är inte ok på europeisk mark och i stället får vi bara en svart list som står ut en del vilket ser lite avigt ut.

Priserna är 580 000 kr för Coore, 630 000 kronor för Long Range och 690 000 kronor för AWD. De två sistnämnda har en hel del uppgraderingar inkluderade som annars kostar extra – särskilt AWD som får ventilerade säten, massage, solskydd för fönstren och elektroniskt öppningsbara dörrar. AWD har också luftfjädring som standard.

Man blir ju helt klart lite sugen på en 7X när man såg @cgullin s video igår. Men jag vet inte om det är värt att avbeställa Polestaren och gå på en Zeekr istället. Visst är den mer tekniskt i framkant, men samtidigt, jag behöver ingen stor bil. Polestar 2 är bra mycket snyggare och känns sportigare. Ungefär samma pengar i slutändan.

Din P2 kommer väl inte ner till 0-100 under 4s som denna? :wink:

2 gillningar

Njäe, men de launchtester jag sett, så verkar LRDM ligga runt 4 sekunder blankt. Men det är en ganska ointressant siffra i sammanhanget. Hur ofta launchar man en bil? Jag har gjort det en enda gång med mustangen bara för att testa.

Tror dock denna kommer bli väldigt törstig i AWD utförande, om man kommer kanske 40 mil på ett 100KW batteri, då ligger man nästan på 2,5kW/mil. Visst kan man ladda på nolltid, men ändå.

Du som ändå har en Zeekr, hur är mjukvaran/infotainment systemet i den? Det verkar ju inte vara direkt buggigt, men inte så roligt heller. Jag har bara suttit i en Zeekr X en enda gång i en bilhall, men var inte imponerad av mjukvaran.

Polestar hävdar väl ändå 4,5 s? :slight_smile:

Jag tycker det är rätt buggigt och lite segt, Tesla är så mycket bättre på mjukvaran. Men det kommer väl bli bättre med uppdateringar, synd bara att de inte håller samma takt som Tesla på dessa.

Jo aboslut men enligt testerna går det fortare än så. LRSM ska ju göra sprinten på 6,2s enligt pappret men verkar klara det på 6s blankt tillexempel. Säg att det tar 4,3 i verkligheten. Hursom är det nog fullt tillräckligt oavsett vilket :slight_smile:

Zeekr har inte Google Play Store, vilket jag tycker är väldigt synd vs. Volvo/Polestar.

1 gillning

Inga problem med att köpa en bil från Kina med tanke på hur de behandlar minoritetsgrupper, diktaturstyre osv?

Visst har alla dessa hemska pling och plong i kinesiska bilar blivit bättre, de uppträder mer som europeiska bilar nu?

1 gillning

Från sajten:
image

Zeekr 7X är ett nytt tillskott i elbilssegmentet som väcker intresse. Med hög laddkapacitet, stort utrymme och omfattande utrustning positionerar sig modellen som ett alternativ till bland annat Tesla Model Y och Volkswagen ID-serien. Vi har testat bilen och går igenom styrkor – och några svagheter.

Utseende

Zeekr 7X sägs vara utvecklad och designad för den europeiska marknaden men ser trots det ut som en rätt generisk Kina-designad bil. Dessutom går vi miste om den interaktiva skärmraden i bilens nos – i stället får vi bara en svart högblank rand som troligen kommer bli repig bara den kommer i närheten av en automattvätt. Här gör vi bäst att välja den svarta varianten för att dölja detta avikande designelement.

Zeekr 7X

Teknik och prisnivå

Modellen finns i tre varianter: Standard Range (71 kWh), Long Range (94 kWh) och Privilege AWD (94 kWh). Priserna sträcker sig från cirka 580 000 till 690 000 kronor. För den kostnaden får vi mycket teknik, där exempelvis fyrhjulsdrift och luftfjädring ingår toppvarianten.

Snabbladdning med potential

En teoretisk laddkapacitet på 480 kW är imponerande – men laddinfrastrukturen sätter i praktiken begränsningar. I dagsläget räknar Zeekr att vi har generell tillgång till i allafall 360 kW, vilket ändå ger rimliga laddtider på runt 13–16 minuter (10–80 %). Det ger rekordkorta laddpauser – vilket är för väl då SUV:ar av den här typen sällan är särskilt snåla. WLTP är från 480 till 615 km beroende på modell.

Zeekr 7X bagage

Utrymme och komfort

Interiören är förvånansvärt rymlig – särskilt i baksätet. Bagageutrymmet på 540 liter (1 670 liter med fällda säten) tillsammans med en frunk på runt 62 respektive 42 liter (AWD) ger även ett helt ok lastutrymme. Panoramaglastak och justerbara säten gör kupén trivsam, även om vissa funktioner – som solgardin och ventilerade säten – bara finns i den mer påkostade versionerna.

Zeekr 7X är första Zeekr-bilen med skidlucka och den öppnas dessutom utåt. Vi kan vinkla sätena både framåt och bakåt beroende på hur vi vill sitta (eller bara få mer bagageutrymme).

Zeekr 7X baksäte

Användargränssnitt och funktioner

En stor pekskärm fungerar som nav för bilens system. Här finns stöd för Spotify, Apple CarPlay (något långsamt ibland), campingläge och annat. Fysiska knappar för grundläggande funktioner uppskattas, särskilt jämfört med tidigare modeller i samma koncern. Gränssnittet är logiskt, även om det kräver viss inlärning.

Zeekr 7X system

Mekaniska ventilationsspjäl gäller – ingen manuell hantering här inte.

I dagsläget är vi beroende av en extra navifator-app som Zeekr skickar med. Detta då den inbyggda inte riktigt duger till. Det gör det hela lite konstigt då bilens faktiska hemskärm består av den undermåliga navigatorn. Men planen är att den skall ersättas så att extra-navigatorn inte behövs.

Dessvärre har vi ingen navigator i förarskärmen – däremot ser vi köranvisningar i heads-up-projektorn.

Zeekr 7X interiör

Köregenskaper och fjädring

Zeekr 7X ger ett stabilt intryck i motorvägsfart, med exakt styrning och en väghållning som känns trygg. Fjädringen är åt det styvare hållet, även i komfortläge, vilket vissa förare kan uppleva som lite hårt – särskilt i stadskörning och på ojämnt underlag. Detta gäller AWD-versionen med luftfjärdring och vi har i dagsläget inte haft möjlighet att provköra varianterna utan.

Zeekr 7X bakifrån

Zeekr 7X mot konkurrenterna

Tesla Model Y har ett tydligt varumärkesfäste, men sett till funktion och utrustningsnivå erbjuder Zeekr 7X mer för pengarna. Den mindre Volkswagen ID.4 respektive större ID.7 är två andra relevanta alternativ på grund av tjänstebilsmarknaden – där ID.7 särskilt utmärker sig för komfort, men också till ett högre pris. Zeekr 7X placerar sig tekniskt i nivå med flera av dessa, men utan samma etablerade image.

Naturligtvis kommer den jämnstora Volvo EX60 vara den största konkurrenten – men vi vet ännu inte när den kommer ut på marknaden.

Se också

Recension: Zeekr 7X

Fördelar

• Mycket teknik
  • Snabb laddning
  • Rimligt pris

Nackdelar

• Utseendet
  • Något hård komfort

Betyg: 4 / 5

Teknikveckan rekommenderar!
2 gillningar

Riktigt sugen på den!

Gillar inte kinesiska bilar då det kommer, eller borde bli, bli samma liv i luckan om dem som det är kring Tesla nu. Men jag vet inte vart man ska dra strecket nu för tiden. Det får väl bli i sanden... Men som bil betraktat tycker jag detta verkar väldigt intressant.

1 gillning

Vilken syn när 0 till 100 mannen blir omkörd av en billigare bil. Helvete vad det svider. :joy: :joy:

3 gillningar

Förstår hur du tänker och ja egentligen. Men kanske ändå inte för där har det alltid varit såhär och deras representanter i EU har ju fritt fram att teckna kollektivavtal m.m. De utländska verksamheterna är inte styrda av ledningen på samma sätt.

Men Kinesiska staten har en del otyg för sig helt riktigt men nånstans så har vi ju ändå accepterat det när vi inte vill betala för lokal tillverkning sedan innan. Dom vänder inte på en femöring utan är stabila rövhål åtminstone.

Hur arbetsförhållandena är hemma är en annan sak, dom är bättre nu än förr men det är en annan kultur generellt i Asien och Kina är inte mycket värre än typ Japan så sett.

Jag håller helt med om att de "sköter sig" normalt när de är utomlands och det blir allt bättre på vissa saker i Kina. Jag besökte för egen del Mercedes fabrik i Kina(har besökt flera olika typer av fabriker) och blev positivt överraskad av hur avancerad och hur bra den fysiska arbetsmiljön var. Sedan kan man ju glömma rätten att klaga eller protestera samt våra arbetstider.

Faran med Kina är mycket mera strategisk. Hur förhåller vi oss till en skurkstat, en diktatur med expansionistiska ambitioner? Vilka faror döljer sig i att de blir mer och mer framgångsrika?

Det som blev en dealbreaker för mig var när de ändrade lagen så att det uppenbart står att alla Kineser och alla kinesiska företag ska vara redo att när som helt oc hur som helst hjälpa den Kinesiska underrättelsetjänsten. Det gör att vi måste hela tiden se varje kinesiskt företag som en potentiell spion. Men vad gäller spioneri så ligger Sverige högt på USAs lista över mål. Så vem är god, vem är ond?

1 gillning

Vi får väl hoppas att intelligentian i Bryssel delar sin åsikt.
Jag är rädd för att EU kommer att närma sig Kina pga trumpeten :disappointed:

Risk för det. Kanske får man accepteras vissa svagheter i beslutsfattandet. Lite som att Freddan i första världskriget ledde till andra vars fred övergick i kalla kriget.