Young Wallander

Räckte väl att se trailern för att förstå att den var ett riktigt bottennapp!:wink:

1 gillning

Tycker det verkar vara en bra produktion. Har sett de två första avsnitten. Lite märkligt att det filmas i Vilnius. Men det har ju ingen som helst påverkan på story eller skådespel. Jag kan ju dock förstå att man inte filmar i Malmö. Det hade helt enkelt aldrig fungerat. Säkerheten för de inblandade hade inte kunnat garanteras, tyvärr. Många scener utspelar sig i ett fiktivt Rosengård, där Wallander bor… Det hade varit väldigt svårt, om inte på gränsen till omöjligt för en stor dyr produktion att sätta camp där på riktigt.

Förstår inte riktigt vad du menar @Esse? Är serien helt värdelös enbart för att den inte filmas på platsen storyn utspelar sig i? Och vad menar du med “dystopisk framtidsklyscha” av stan? Att det finns spänningar och “utmaningar” som man gärna säger på kommuntjänsteman-språk (läs monumentala problem), är väl inget som inte stämmer?

2 gillningar

Det hade inte varit några som helst problem att filma i Rosengård - Malmö har inte de problem som det rapporteras om i Göteborgs och Stockholms förorter.

Inga problem alls med filmningar i Rosengård. Det är vanligare med filmningar i herrfotbollen. :wink:

Vad många människor som inte bor i Malmö vet utan bara bildar sig en uppfattning via notiser i media är att Rosengård är ett gigantiskt område och att det bara är en liten del som historiskt haft problem (Von Rosens väg) - och det finns stora områden med både hyresrätter och bostadsrätter som hade passat alldeles utmärkt att använda.

2 gillningar

Förvisso är denna artikel från 2017 men vad jag vet har Rosengård blivit ännu lugnare sedan dess:

“Rosengård har 15 anmälda brott per 100 invånare. Det betyder att om Rosengård låg i Stockholm skulle det vara den näst lugnaste stadsdelen, bara Bromma har lägre antal brott.”

Ganska intressant när man sätter det i lite perspektiv.

Just ja, den undersökningen hade jag glömt bort.

Största problemet med Rosengård är att dess dåliga rykte tar fokus från där det verkliga är problemområden.

Seved och Hermosdal - där skall man inte sätta upp några kameror kan jag säga. Även om Seved också lugnat ner sig lite (sjuka med Seved var att det rörde sig om en korsning - det är ofta så i Malmö då staden är så liten jämfört med Stockholm och Göteborg)

En annan intressant anekdot från Rosengård - det var en norsk populistisk politiker på besök som gjorde “studiebesök” i Rosengård. Det finns två stycken stora hyresrättsområden, en som tillhör det kommunala bostadsbolaget MKB och sedan ett annat som ägs från utlandet.

En dag kom en norsk politiker på besök för hon skulle kunna förfasas över svensk politik. Väl på plats i Rosengård ställde en journalist frågan om politiken var medveten att i det området där alla problem var - i det område som inte ägs av det kommunala bostadsbolaget, att det är norska pensionsfonder som äger det området.

Det blev lite pinsamt tystnad och sedan blev det inte så mycket artiklar i norsk media om hur hemskt det var i Sverige. :rofl:

1 gillning

I googlar alla för o hitta ”någon färsk undersökning ” … hahah

Det har bara blivit bättre sedan dess.

1 gillning

Gällande serien så har jag och frugan nu sett fyra avsnitt och när man kommer över barriären att alla pratar engelska i Sverige så är det faktiskt helt okej. 3/5 handgranater än så länge.

Jag tycker engelskan är så seg dock - som att den mumlas fram?

Ja speciellt av Wallander är som han går på extremt tunga mediciner :joy:

hehehe ja! Men precis så :slight_smile:

Sen är nog en hel del inspelat i England också som typ Wallanders lägenhet som har en tvättmaskin i köket. Är en klassisk brittisk grej och jag personligen har aldrig stött på det hemma hos någon i Sverige :slight_smile:

Men helt okej serie ändå!

Identitetspolitiken finner ständigt nya supportrar…:sunglasses:

Det hade vi för 25 år sedan i diskmaskinsutrymmet.

Mycket vanligt på 60-talet.

Hade vi verkligen det? Var inte gemensam tvättstuga mer en grej då?

Vi bodde trångt då och ville tvätta själva när vi kände för det. Så det var vår maskin och ja det fanns tvättstuga. Vi behövde ju ingen diskmaskin, jag hade ju sambon.:joy::joy:

Haha se på fan! Då har man lärt sig nått nytt idag :slight_smile: