Yamaha presenterar tre nya elcyklar i Europa

Från sajten:
image

Yamaha storsatsar på elcyklar och presenterade tre nya modeller häromveckan vid ett pressevent i Spanien. Det är modellerna CrossCore RC, Wabash RT och Moro 07 som visats upp officiellt.

Häromveckan befann sig undertecknad i Spanien för att vara med på ett pressevent med Yamaha. På plats i vackra Aigua Blava, norr om Barcelona skedde den offentliga lanseringen av de nya elcyklarna CrossCore RC, Wabash RT och Moro 07 från japanska företaget Yamaha. Vädret var härligt värmande jämfört med höstrusket som lämnades i trygga Svedala men vad hade jag egentligen gett mig in på? Jag cyklar visserligen varje dag men då bara till och från tåget som tar mig in till Malmö så med andra ord ingen längre sträcka. Min historik när det gäller cykling sträcker sig till två hjärnskakningar innan jag fyllt 1o år genom att falla av, just det – cykeln. Därefter ägde jag ett antal olika cyklar som, tråkigt nog blev stulna och efter ett diskbråck 2004 fick min mountainbike säljas till förmån för en klassisk “gubbacykel” där ryggen inte var krökt vid cykling. Så vad kunde jag förvänta mig väl på plats i solen?

Yamaha har som många känner till en ganska bred portfölj av produkter och faktum är att när det gäller elcyklar så tog de fram sin första prototyp redan 1989. Ett par år senare lanserades världens första elcykel, Yamaha PAS som ni kan se på bilden nedan.

Yamaha PAS

De tre nya elcyklar som Yamaha visade upp för den samlade pressen var modellerna:

  • CrossCore RC som väl närmast kan beskrivas som en elcykel för stadstrafik
  • Wabash RT som fungerar på såväl landsväg som på lite skumpiga skogsvägar samt
  • Moro 07 som är en terränggående elcykel för tuffa tag och snåriga skogsstigar

Strax efter att vi anlänt till hotellet var det dags att bege sig ut på de, för området väldigt slingriga och kuperade vägarna utmed den spanska kusten. På med en hjälm och sedan ut på vägarna och för egen del var det dessutom premiär för att cykla på just en elcykel! Som ni säkert räknat ut så är jag ingen cykel-freak, jag kan inte slänga en massa tekniska cykeltermer runt omkring mig och det ni kan förvänta er av detta test från mig är en jordnära beskrivning av hur det är att cykla på de nya elcyklarna från Yamaha.

På tal om det spanska landskapet så fanns det även mer plana områden som vi cyklade runt på och inte minst en hel del väldigt gamla byar som alla verkade börja på bokstaven “P” som till exempel Pals och Palau-Sator. Dessa var riktigt trevliga och gemytliga och bidrog till en väldigt annorlunda och varierande miljö att testa de nya elcyklarna på. Det var med andra ord inte bara backar och kullar utan även åkrar, småvägar, byar och i vissa fall också asfalterade landsvägar.

Det här är Yamaha CrossCore RC

Första turen gick till den mindre orten Begur och då på elcykeln Yamaha CrossCore RC. Efter att sadlarna justerats och vi fått en genomgång av elcykelns olika funktioner var det dags att trampa iväg.

Rekommendationen var att använda autoläget som ställs in via den mindre displayen på styrets vänstra sida. Den vita cykeln med sina svarta detaljer ger ett trevligt intryck och den lite grövre ramen och tjockare däcken tyder på att det inte bör vara några problem att ta sig fram i stadstrafiken. För det är just i stadstrafik som denna modell, CrossCore RC är tänkt för. Dämpad framgaffel gör att eventuella gupp och hålor i vägarna inte märks på samma sätt som i en traditionell cykel.

Att cykla på CrossCore RC visade sig vara en trevlig upplevelse. Efter någon kilometer hade jag fått in hur växlar och inte minst autoläget fungerade. Handtagen på cykelstyret är planare vid ändarna vilket gör det skönt att hålla i vid cykling. Det är bra snurr på hjulen i nerförsbackarna, det ska erkännas och när jag ser på displayens hastighetsmätare som visar 55 kilometer i timmen så hinner jag inte tänka så mycket mer än att försöka ha koll på det som finns framför mig. Cykeln är trots den höga hastigheten stabil och bromsarna tar effektivt när det gäller att sakta in vid kurvorna.

När det gäller uppförsbackar så visar sig elcykelns autoläge vara en underbar funktion. Att trampa uppför den här typen av backar med en vanlig cykel skulle antagligen innebära att jag skulle behöva stå upp och trampa med tungan hängandes i brösthöjd. Men, nu förstår jag fördelen med en elcykel för trots eldrift så måste du ändå trampa – det är inte tal om att sitta rakt upp och ner och susa fram – trampandet kommer man inte ifrån. Vid minsta uppförsbacke eller tendens till detta så kickar autoläget in och ger dig en behaglig och välkommen skjuts uppför backarna. Det var med andra ord riktigt behagligt att ta sig uppför branter och backar med CrossCore RC och skillnaden utan autoläget innebär följaktligen att du behöver trampa lite hårdare.

Batteriet sitter placerat i den undre delen av ramen och kan laddas både på plats eller genom att det tas loss. De tjockare däcken bidrar till en behagligare cykeltur genom att ta upp lite av ojämnheterna i vägarna så att dessa inte når den tunnare sadeln och slutligen ändan på en själv vilket är tacksamt. Även den dämpade framgaffeln med sin 63 millimeters fjädring hjälper till att göra cykelturen behagligare. Att rulla nerför en backe utan att trampa innebär att det går undan så hjulen rullar på väldigt bra varför det är tacksamt att skivbromsarna tar bra. Motorn, i form av PWseries-ST drivenhet är dessutom tyst och gör inte mycket väsen av sig, ett svagt väsande när motorn kickar in är allt vilket gör att cykelturen blir än behagligare.

Väl tillbaka på hotellet efter en cykeltur på lite över milen längs backiga vägar så kände jag mig inte trött. Hade jag trampat samma sträcka med min “gubbacykel” hade jag nog behövt ledas resten av dagen och troligtvis återfått normal andning ett par timmar senare. Tack vare de backiga vägarna så vill jag även framhålla att denna elcykel även lämpar sig för, inte bara stadsmiljöer, utan även för fritidscykling där lite extra skjuts framåt kan vara önskvärt. Summa summarum så tycker jag att denna modell verkligen levererade – stabil och med autoläget blir backarna inget större hinder vilket kan kännas skönt när man kommit upp lite i åldern. För den som vill så finns det en del olika tillbehör i form av skärmsats och pakethållare att köpa till.

Rekommenderat pris för Yamaha CrossCore RC 34.900 kronor och mer information om denna finns här. Yamaha CrossCore finns i två färger, Shiver White och Urban Sage samt i tre olika storlekar; S, M och L.

Det här är Yamaha Moro 07

På den andra dagen var det dags att ta sig an lite tuffare miljöer och dagens första pass innebar skogsterräng med nya Yamaha Moro 07. Denna elcykel är helt och hållet tänkt för dig som inte förstår människor som vill cykla fram på asfalterade vägar. Här är det tuffast möjliga miljö som gäller vilket också signaleras av cykelns konstruktion. Kraftiga däck och en sadel som justeras enkelt via styret innebär att det kräver lite mer av dig som cyklar.

Min spontana känsla när jag satt mig på denna elcykel var att styret var väldigt brett men det kanske det är på den här typen av cyklar. Denna modell har ingen display utan här är det en enklare kontroll som används för att skifta mellan de olika lägena. Här visas valt läge samt batteristatus vilket gör det enklare att fokusera på det som finns framför dig i terrängen.

Konstruktionen på Moro 07 är rejäl, det ska erkännas. Utöver de kraftiga däcken och den stabila ramen så är det rejäla komponenter som använts för att få till en elcykel som tål tuff terräng. Vi talar om RockShox-fjädring, Magura MT5-bromsar och Maxxis-däck så förutsättningarna är bra. På tal om tuff terräng så är det just vad denna kontorsråttan aldrig varit i närheten av, åtminstone inte på en cykel vilket skulle visa sig vara en rejäl utmaning för min del.

Efter en kort tur på landsväg tog vi av via en uppförsbacke som hette duga och sedan rakt ut i terrängen. Här skumpades det fram på snåriga skogsstigar med grenar, stubbar, stockar och stenar liggandes framför en. Som en traditionell vardagscyklist innebär detta att du måste tänka om rejält. I normala fall så saktar man in och tar enklast och planast väg fram så att cykeln inte tar stryk. Här gäller precis tvärtom, trampa på och låt cykeln göra jobbet för den tål det. Inte helt lätt innan den tankegången satt sig men sen gick det betydligt lättare och jag lät elcykeln göra jobbet och den tog faktiskt inte stryk av detta vilket får anses vara ett gott betyg.

Spanjoren som låg i täten fick ge mig lite extra uppmärksamhet eftersom jag efter en kulle, backe eller lodrätt väg uppför (kalla det vad ni vill) höll på att spränga blodådrorna av ansträngningen. Det ville sig helt enkelt inte och jag var väldigt nära att ge upp och strunta i det hela. Men, vi skulle initialt testa autoläget på Moro 07 vilket i sig fungerade hyfsat men jag fick tips om att använda cykelns boostläge vilket ju var en dröm för mig. Helt plötsligt så kickar motorn med en PW-X3-drivenhet in vid minsta hinder eller backe och ger en rejäl skjuts framåt. Att jag sedan också skulle arbeta med sadeln på cykeln, att höja och sänka denna beroende på hur terrängen såg ut var också ett trevligt tips som jag drog nytta av.

Så här glad var jag när vi halvvägs hade en liten paus i skogen. Glad för att boostläget fanns och för att jag så här långt hade alla armar och ben i behåll. Med endast två mindre krockar med lite utstickande grenar så var jag nöjd och belåten över att kunna bemästra en elcykel som heter duga i en miljö som denna.

För er som eventuellt undrar över hur den här skogsterrängen såg ut där vi cyklade så kan jag berätta det. Ta en titt på bilden ovan och i mitten, ovanför hjälmen syns en tunnare brun del som faktiskt är den stig där vi trampade fram. Nu såg det visserligen inte ut så här hela sträckan men mycket av terrängen bestod av sand, sten, stockar, grus och lövhögar där vi tog oss fram. Underlag som skiljer sig helt mot vad jag normalt trampar fram på om dagarna.

Att cykla i den här typen av terräng kräver en hel del av dig som cyklist, åtminstone innan man är van vid det. Jag ska erkänna att jag är grymt imponerad av vad Yamaha Moro 07 klarar av. En vanlig cykel skulle antagligen ha lagt av för länge sedan eller fått punktering sådär en 10-12 gånger men här rullade allt på av bara farten. Vi uppmanades att hoppa, studsa och fara fram på tuffast möjliga sätt bara för att kunna uppleva vad Moro 07 är kapabel till. Det är en hel del kan jag tillägga. Jag såg en del andra journalister som uppenbarligen har den här typen av cykling som hobby också och de utmanade i stort sett hela tiden. Backar som inte var av denna värld, kullar där de for rakt ut i luften och landade till synes obemärkta en bit nedanför och glatt trampade vidare. Lite som barn i en godisaffär och det var kul att se!

Min tur på Yamaha Moro 07 slutade lyckligtvis bra, trots att jag for över styret när jag kom nerför en backe där inbromsningen skedde i sand vilket resulterade i att framhjulet tvärstannade …vilket jag inte gjorde. Men, ingen större fara och jag tackar den högre makten för att jag inte ådrog mig mer än lite blåmärken efter denna tur. Undrar ni hur långt vi cyklade så kan jag berätta att turen med Moro 07 var 25 kilometer i terräng vilket kändes sedan…

Rekommenderat pris för Moro 7 59.900 kronor och mer information om denna finns här. Yamaha Moro 07 finns i två färger, Icon Blue och Raven Silver samt i tre olika storlekar; S, M och L.

Det här är Yamaha Wabash RT

Slutligen var det dags att provcykla den tredje av de modeller som ska lanseras i Europa – Yamaha Wabash RT. Jag skulle nästan vilja kalla denna för en korsning av de två föregående modellerna men mer inriktad på den som vill cykla längre sträckor i mer normal miljö även om den tål lite tuffare underlag också.

Wabash RT har en snygg färg, Blue Steel och den påminner lite om en tävlingscykel med sitt bockade styre och strömlinjeformade design. Det som talar mot en tävlingscykel är de lite tjockare däcken som ger möjlighet att cykla fram på lite ojämnare underlag.

Att växla med Wabash RT skiljer sig åt en del jämfört med de två andra modellerna. Här vrids det på bromsarna på olika sätt beroende på om du vill växla upp eller ner så lite ovant i början för min del. Å andra sidan så sitter man bekvämt, svagt framåtlutad och kommer snabbt upp i hastighet i nerförsbackar. Vår kvinnliga ledare i denna grupp tog oss med på en rejäl tur runt på den spanska landsbygden. Vi var ute vid kusten och cyklade i sand, inne i bostadsområden som var igenbommade för säsongen och mitt ut på böndernas fält där smala traktorspår var det enda vi hade att rätta oss efter. Trots ojämnt underlag klarade Wabash RT detta bra också vilket gör denna elcykel till en lite mer mångsidig cykel.

Den avslutande cykelturen tog oss med på en 40 kilometer lång rutt och även in i mindre byar som funnits med ett tag. Vackra byn Pals, som syns ovan, var riktigt charmig och kanske inte något man ser på sin vanliga semestertur. Genuint, fridfullt, vackert och välbevarat så denna tur gav en många trevliga minnen och här önskar jag att jag haft en kamera monterad på hjälmen så jag kunnat bevara mer än bara minnesbilderna. Vackert var det utan tvekan!

Även Wabash RT har en smidig och tyst motor som kickar in när det behövs. Även vid landsvägscykling kan du få extra skjuts framåt vilket stundtals var skönt efter att ha kommit ut från en upptrampad kostig och vill vila benen lite. Trots den, till synes lite klenare konstruktionen (jämfört med Moro 07) så känns Wabashen stabil längs de många vägarna vi togs med på. Det är även möjligt att med enkelhet justera höjden på sadeln här vilket kan vara bra beroende på vilken miljö som man cyklar fram i.

Just Wabash RT är den elcykel som engelsmannen Nick Sanders trampar runt på i Europa. Som vi skrivit om tidigare så är han ute på en lång cykeltur från Nordkapp i Norge till Tarifa i Spanien. Under presentationen som hölls en av kvällarna hade vi faktiskt turen att möta Nick då han lyckades tajma in ett stopp i samband med presseventet. Han berättade om sina upplevelser kring den Wabash RT som han cyklar runt på och hur han tyckte att den levererade under – verkligen inspirerande!

Nick Sanders

Väl tillbaka på hotellet efter en lååååång dag i cyklandets tecken kunde jag konstatera att även Wabash RT var en trevlig bekantskap. Är man ute efter att motionscykla lite längre sträckor på vägar så kan denna cykel mycket väl vara en perfekt matchning. Cykla på som vanligt och behövs det lite extra skjuts så kan Wabash ge detta på ett smidigt sätt.

Rekommenderat pris för Wabash RT 43.900 kronor och mer information om denna finns här. Yamaha Wabash RT finns i färgen Blue Steel samt i tre olika storlekar; S, M och L.

Tillgänglighet i Sverige

De nya elcyklarna kommer att säljas direkt från Yamaha och levereras därefter hem till dig. Återförsäljarna kommer att erbjuda möjligheter till provcykling innan köp och står sedan för service av elcyklarna vid behov. Tack vare att Yamaha har ett brett nät av återförsäljare idag har de också fördelar gentemot många andra elcyklar på marknaden som saknar just dessa möjligheter. Tänkt försäljningsstart i Sverige är under andra kvartalet 2023 och det går att förhandsanmäla sitt intresse via Yamahas hemsida.

Slutligen vill jag ge ett stort tack till Yamaha och alla inblandade för ett mycket väl och trevligt genomfört event. Jag fick med mig många trevliga minnen hem utöver blåmärkena och har numera en helt ny syn på vad en elcykel kan göra för människan!

2 gillningar