Yamaha NEO's är en helt ny elscooter för stadsbon

Från sajten:
image

Trenden att ta sig från en plats till en annan går alltmer mot eldrivna fordon. Därför är det inte så konstigt att fler fordon elektrifieras och här kommer Yamaha NEO’s in i bilden.

Vid ett event i Amsterdam nyligen var Teknikveckan speciellt inbjudna tillsammans med media från övriga Europa för att testköra Yamaha NEO’s – en helt nya och kompakt elscooter från företaget.

Japanska företaget Yamaha har lång erfarenhet av att tillverka tvåhjuliga fordon. Nu är det dock dags att lansera sin första elscoolter och det görs med buller och bång. Alla ska med helt enkelt och efter en drygt 36 kilometer lång tur i den Nederlänska huvudstadens stadskärna blev resultatet lite av kärlek vid första ögonkastet.Yamaha NEO's Milky White

Elscootern Yamaha NEO’s har en design som hämtat inspiration från deras bensindrivna varianter. Men designen känns ändå modern och stilren elscooter. Inte ett avgasrör eller kopplingspedaler så långt ögat kan nå. Istället får vi en snyggt designad elscooter som med sitt uppladdningsbara batteri på 0,968 kWh kan köra en sträcka på 37 kilometer. Det finns plats för ytterligare ett uppladdningsbart batteri vilka tillsammans ger en räckvidd på 68 kilometer. Lithium-ion batteriet som väger 8 kilo kan laddas när det sitter i elscootern men kan också tas loss och laddas inomhus vilket tar 8 timmar för full laddning. Ingen specialkabel behövs utan den laddar från ett vanligt vägguttag.

Yamaha NEO's

Yamaha NEO’s kommer i två olika färger; Milky White och Midnight Black. Båda har svarta gummilister. Det finns en hel del tillbehör att köpa till om du vill pimpa sin elscooter med toppboxar för hjälm eller mindre väskor. Har du bara behov av ett batteri finns det plats under sadeln för att för en träningsväska eller det du behöver för att ta dig till och från arbetet. Det ska dock sägas att även med ett extra batteri finns det plats till viss förvaring under turen. Vikten ligger på 80 kg utan batteri så du behöver inte vara ett muskelpaket för att hantera den.

Europeiska marknaden och möjligheterna för NEO’s

Marknaden för tvåhjuliga scooters och mopeder i Europa är stor och förväntas växa. Speciellt när det gäller eldrivna varianter av dessa. Därför säger sig Yamaha vilja gå ut stort med sin nya elscooter Yamaha NEO’s som är företagets första på den Europeiska marknaden. I takt med att allt fler och fler städer inför begränsningar när det gäller fordon i stadskärnor tror man också att behovet ökar av smidiga lösningar där du som pendlar dagligen snabbt kan ta dig fram i trafiken.

Yamaha NEO's Lined Up

Företaget säger sig vänder sig till den yngre generationen med ungdomar i fokus. Dessa säger man tänker mycket på hållbarhet och produkter som är “ekovänliga”. Därför tror man att Yamaha NEO’s passar in när det gäller att nå ut till nya målgrupper. Det säljs totalt sett upp emot 300.000 tvåhjuliga fordon av denna typ årligen i Europa så potentialen är stor. En styrka som påtalades också är att Yamaha idag har ett stort servicenätverk i de flesta länder vilket gör att de skiljer sig mot många andra tillverkare av elscooters på marknaden.

Körning med Yamaha NEO’s i stadsmiljö

Vi som var inbjudna till att testköra NEO’s delades in i mindre grupper och slussades sedan ut i den hektiska trafiken som kännetecknar Amsterdam. Här bor drygt 900.000 människor och alla på en begränsad yta som mer eller mindre är byggd på vatten vilket också innebär begränsningar. Alla som varit i Amsterdam vet att det är en stad med mängder av kanaler vilket också innebär att det är svårt att få till det med parkeringsplatser för alla bilar. Därför passar en elscooter in mycket bra in i stadsbilden i och med att den är enkel att parkera, husera och att ta sig fram med.

Yamaha NEO's Midnight Black Milky White

Vårt första intryck var att dubbelkolla om den verkligen var igång för det var väldigt tyst. Jo, den var igång och det ska sägas direkt att det är en tyst elscooter som Yamaha utvecklat här och när du väl gasar på så får vi lite Batman-vibbar där vi susar fram med ett vinande ljud på en slags tvåhjulig Batmobile (Det är ingen skam att nunna på läderlappen när en är ute och scootrar, red anm)

Yamaha NEO’s drivs fram av en navmonterad luftkyld och borstlös motor med direktdrift (Yamaha Integrated Power Unit- YIPU) som gör den lätt att köra med mjuk acceleration så inga hastiga ryck när du ökar hastigheten vilket ger en skön och bekväm framfart. Att dra på visade sig även detta vara en behaglig upplevelse. Accelerationen är snabb och den svarar snabbt när vi vrider på handtaget. Hastigheten på NEO’s är toppad vid 49 km/tim vilket var fullt tillräckligt inne i staden.

Yamaha NEO's Midnight Black

Alla reglage sitter lätt tillgängligt och det är enkelt att manövrera Yamaha NEO’s. Faktum är att efter en stund går det lite av sig själv. Den här skribenten är nämligen ingen van mopedist och ännu mindre motorcyklist så det var lite nervös över hur det hela skulle gå. Oron visade sig vara obefogad och efter en stunds körning blommade kärlek till elscootern ut. Den är mycket smidighet och manövrerbarhet i stadsmiljön. Ett plus här är att det är gott om plats vid fötterna vilket gör att vi kan ställa en väska eller annat utan att det känns trångt.

Yamaha NEO's Mikael Rehn

Komforten är bra och även fjädringen vilket gör att dviu sitter bra och bekvämt när vi tar os fram. Valet av Amsterdam föll sig naturligt, inte bara för att företaget har sitt Europa-kontor här men för att staden bjuder på så många olika miljöer. Det är asfalterade gator, kullersten, kanaler, broar och vägar med olika bredd och i en myllrande miljö med gångtrafikanter, cyklister och inte minst bilar, lastbilar och vanliga mopeder.

Amsterdam är dessutom avdelat av bredare farleder där husbåtar, pråmar och lite mindre båtar tar sig fram i ett myller och här erbjuds det fria överfarter för invånarna som behöver ta sig mellan de två delarna av staden. Även de med tvåhjuliga fordon vilket vi också fick göra vid två tillfällen. Ett smidigt sätt att knyta ihop staden på och faktiskt helt friktionslöst då inga biljetter behövs – bara att rulla på båten, stänga av motorn och vänta tills du kommit över – sjukt smidigt!

Vid ett rödljus inne i staden stannade en vanlig bensindriven moped bredvid oss och vi förvånades över två saker; dels motorljudet från denna men också avgaserna som den spydde ur sig. Då förstod vi ännu mer fördelarna med en elscooter i stadsmiljö där det faktiskt blir en trevligare miljö för alla som vistas i staden. Enligt uppgift från företaget ligger ljudnivån på 55 dB vid 30 km/tim uppmätt 7 meter bort, så hyfsat tyst med andra ord. Nåja, personliga reflektioner blev det många av under denna testkörning och då i positiv bemärkelse.

Elscootern NEO’s är utrustad med två körlägen, ett Standard-läge och ett Eco-läge. Standard-läget passar för körning på vanlig väg och ger högsta effekt, medan Eco-läget sänker batteriförbrukningen. Det senare läget är bra om vi ska köra längre turer och det går att växla läge medan vi kör. Är det så att vi kört på en längre stund så går elscootern in i ett sparläge när batterinivån börjar bli låg. På så vis kan vi komma hem även om det sker med lägre effekt och fart.

Yamaha NEO's Mikael Rehn

Det är lätt att ha koll på trafiken runt om oss via backspeglarna men för den som önskar ännu mer koll finns appen Yamaha MyRide. Till den kan vi sedan länka elscooter via Bluetooth. I appen ges en översikt av hur långt vi kört, batteristatus, räckvidd, elförbrukning samt väder och en del annat. Vi kan se var vi kört och dela med oss av körsträckor och annat som blir vanligare nuförtiden när det gäller produkter som kopplas upp till en app.

Yamaha NEO's Amsterdam

Givetvis finns även en LCD-display som med tydlig information visar laddstatus på batteriet, hastighet och om vi är uppkopplad till appen. Inkommande samtal visas också i displayen vilket gör att vi har lite bättre koll på vad som händer.

Sammanfattning

Vi blev glatt överraskad efter att ha kört runt med Yamaha NEO’s i Amsterdam. Den är tyst, smyger fram i trafiken och är väldigt enkel att ha att göra med. Att Yamaha väljer att storsatsa på marknaden i Europa med denna är fullt förståeligt då krav på att minska fossilfria fordon i stadsmiljöer ökar hela tiden. Egentligen tycker vi inte att det finns något som var direkt negativt med NEO’s även om vi hörde någon nämna räckvidden. Fast å andra sidan, bor du i en normalstor svensk stad så kommer du säkerligen till jobbet på en full laddning utan större problem. Behöver du sedan ladda din elscooter när du är på jobbet så är det bara att ta med sig batteriet upp på kontoret. För Yamaha NEO’s är ett fordon tänkt för stadsmiljö där du har goda laddmöjligheter så tänk inte tanken på att köra Skåne runt med den – det finns andra sätt i så fall.

Rekommenderat pris för Yamaha NEO’s är 35.000 kronor och den ska börja säljas i Sverige under maj/juni månad i år.

Vill du läsa mer om Yamaha NEO’s kan du göra det på företagets hemsida.

Du är ju som gjord att rida på en sådan @Micke_Rehn !

1 gillning

Den svarta såg ju nästan lite snygg ut till och med!