Yale Linus i skandinavisk version lanseras snart

Problemet är inte Yale Linus eller andra liknande lås - problemet är att vi har så många olika typer av lås här i Sverige. Ingen standard alls egentligen. Yale har löst det genom att sätta en rätt stor kravlista men de flesta kommer ju köpa utan att jämföra den med sina lås.

(Nu är nog den Skandinaviska versionen annorlunda. Men som sagt, det finns ingen enhetlig skandinavisk standard)

image001

Nej inte skräp. Däremot säger jag att det inte är fullt ut kompatibelt med de flesta av våra dörrar/lås.

@Thor Kan du berätta om din erfarenhet med denna typen av lås?

Helst inte.
Men enkelt sagt - du behöver en dörr som inte kräver att du knycker till extra varje gång den ska stängas, en dörr som inte sätter sig, en dörr som inte ändrar form, är trög, trött eller på något sätt trilskas. Då och bara då kan det fungera.
Men man vill inte att en dörr ska fungera 99% av tillfällen. Man vill att en dörr ska fungera 100% av tillfällena

1 gillning

Mitt problem med Danalock är kommunikationen. När väl den fungerar så har det inga problem med att låsa/låsa upp.

Självklart ska man vara lite skeptisk osv men recensionerna hittills har alltid gett riktigt höga betyg och sagt det varit riktigt stabilt! Låset ska vara väldigt tungt och kännas gediget, inget plastigt skräp! Låset är även baserat på August (Yales systerbolag) som är USAs populäraste lås och dom vet vad dom gör.
Kan även tillägga att som jag förstår det kommer du skruva lös vred-hantaget på insidan, sätta Yale Linus bottenplatta över hålet, skruva fast den med samma skruvar som du just skruvat lös, sen sätta fast ett vred på vred-brickan som används för att vrida om låset och sen montera låset på bottenplattan.

Som vissa redan sagt så skulle inte Yale släppa detta lås om dom inte verkligen tror på det och tycker vissa är jävligt negativa tidigt, självklart ska man läsa på om vad folk säger om det men då ska man lyssna på folk som testat och inte folk som gissar och baserar sina åsikter på andra lås.

1 gillning

Jag skulle bli mycket glad, men också otroligt överraskad om låset fungerar klanderfritt.

Just smarta lås är en av de sakerna jag personligen har kommit att inte ha överseende med om det inte fungerar 100% av tillfällena.

Annars är ju att vara bra på teknik bland annat att ha tålamod med att teknik inte fungerar. :slight_smile:

Än så länge känns det väl som Yale Doorman är det lås som funkat bäst över tid.
Har ju sina begränsningar när det gäller att få in det i sitt övriga smarta hem.
Kör idag mina mot Sector Alarm och det funkar helt ok men hade varit trevligt att kunna köra det utan.

Kommunikationsbiten ska ju vara 100% så länge man har stabilt internet, inget annat är okej. Det mekaniska ska ju också vara 100% men då ska man ju även se till att ens dörr är stängd rätt och att du justerat allt så att inget går trögt, vissa klagar på smarta låset men egentligen har dom en gammal dörr som är skev och måste tryckas in med en tackling för att ens kunna låsa. Om nu låset är lika bra som ett August så kommer det vara riktigt stabilt iaf. :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Om det är den här versionen vi får då funkar det inte för mig, jag har ett vred och ingen möjlighet att byta ut det, Linus verkar vara anpassad till att det ska vara en nyckel eller något i liknande storlek.

Vi kommer få en annan version här, inte den där. Är samma lås men annan monteringsplatta här i Skandinavien.

1 gillning