Yale Linus i skandinavisk version lanseras snart

Från sajten:
image

Det var ett tag sedan Yale presenterade sitt smarta lås Linus och nu är det snart dags för en officiell version som stöder de låstyper vi har här i Skandinavien. Yale Linus blir ett bra komplement till Doorman som funnits på svenska marknaden i ganska många år nu.

Yale Linus monteras ovanpå ditt låsvred vilket innebär att du behåller möjligheten att öppna med din vanliga nyckel vilket kan vara bra för dig som bor i lägenhet. Linus använder sig av en brygga som säkerställer att ditt lås alltid är uppkopplat till ditt wifi-nätverk. Det finns dessutom en knappsats som tillbehör, Yale Smart Keypad som du kan montera om du inte vill använda dig av nycklarna.

Med funktionen Doorsense känner Yale Linus av om dörren inte är ordentligt stängd och varnar om så inte är fallet. Du kan också ställa in så att dörren alltid låser sig automatiskt när den stängs. Tack vare geo-fencing kan låset öppnas automatiskt när du kommer hem. Linus stöder också virtuella nycklar om du behöver släppa in grannen eller hantverkaren vilket minimerar risken att nycklar hamnar på villovägar.

Yale Linus är godkänt av SSF

Enligt uppgift på hemsidan är Yale Linus en godkänd låsenhet enligt SSF 3522:1 låsklass 2A. Detta innebär att många kan dra en lättnadens suck över huruvida ett lås anses vara godkänt eller inte men det är dock upp till de olika försäkringsbolagen hur de väljer att godkänna eller inte. Tipset är att kolla med ditt eget försäkringsbolag om vad som gäller för just din hemförsäkring.

Kompatibelt med Apple HomeKit, Amazon Alexa och Google Home

Via de uppkopplade bryggan, Yale Connect Wi-Fi Bridge, fås också stöd för de tre stora ekosystemen Apple HomeKit, Amazon Alexa och Google Home vilket innebär att du kan inkludera låset i olika automatiseringar. Ett exempel kan vara att när din dörr öppnas så startar musiken, belysningen tänds och kaffekokaren startar.

Visste du förresten att låset är döpt efter amerikanen Linus Yale Jr (1821-1868) som är mest känd för att vara medgrundare av Yale Lock Manufacturing Company samt som uppfinnare av bland annat cylinderlåset?

Vad tror ni om Yale Linus som utmanare till Glue Lock och Danalock när det gäller smarta lås?

Källa: Yale

För mg är det intressant, eftersom man inte ser att det är ett elektroniskt lås utifrån.

Lite sugen på att byta ut mott Danalock. Tycker inte det funkar till 100% längre

Vilken har du?

V3, HomeKit

Fortsätter fråga, du skriver att den inte funkar 100%, vad betyder de mer konkret?

Jag sitter i valet o kvalet över att skaffa ett elektroniskt lås.

Ofta den säger att den inte får svar, både i sin egen app och i HomeKit.
Hemhuben (iPad) står ca 1 1/2 m ifrån låset. Innan använde jag min AppleTV som hemhub men låsets BT klarade inte av avståndet på ca 7m med väggar emellan.

Så i praktiken är det skräp, köper man något sånt ska det fungera i det närmaste felfritt.

Tack för varningen.

2 gillningar

Japp

Jag kommer troligtvis lägga mina pengar på detta lås…

Det är en del som haft strul med glue och bakom yale finns det gott om erfarenhet av lås… :grinning:

Någon som har kört Yale?

Av de tekniska prylar man köper så är väl dörrlåset bland de viktigaste om inte viktigast… så om du har kört Yale, informera oss! :slight_smile:

Hoppas det kommer funka på dessa lås…

Jag har ett par kompisar som har yale doorman och de är otroligt nöjda…

Jag hade köpt det om det inte vore för att jag har en 60-tals dörr i ek… Passar liksom inte in på den dörren…

På insidan är den dock vit…

1 gillning

Jag kör Yale doorman. Är riktigt nöjd med den.

Har sedan i våras tänkt köpa en Yale Doorman, men har väntat på att version 3 ska släppas. Men det verkar den ju aldrig göra.

Vi är många som kör Yale Doorman men det är en helt annan konstruktion än Yale Linus.

Linus tror jag kommer ha samma problem som övriga konkurrenter.

Yale Doorman består av hela låskistan och fungerar 100%-igt.

Så du tror att Yale kommer tappa kontakten med Yale Linus? För det är det som verkar vara problemet med de andra. Eller har jag missförstått något?

Nej det är mer att de inte låser och låser upp som de skall. Eller sådana enkla saker som att rapportera tillbaka huruvida det är låst eller ej korrekt.

Så du säger att du tror att Yale Linus är skräp? Innan den ens är lanserad i Sverige?

Jag tror inte att ett företag som yale släpper en produkt som inte funkar till åtminstone 99 procent. Det är ett för stort företag för att riskera att få dålig publicitet, för att spara några slantar.

De har råd att sätta i bra komponenter och behöver inte kompromissa på den biten för att få det att gå ihop.

Jag sätter mina pengar på att Linus kommer fungera fin fint…:grinning: