Yale Doornan V3 installation är en buggig historia

Försökt installera de digitala funktioner i Yale Doorman L3 - dvs så jag kan ansluta via BT och Wi-Fi.

Otrolig buggig mjukvara med place holdertext och mycket otydliga instruktioner.

Just nu verkar problemet vara att den tappar anslutning innan den hinner skicka över den Firmware som skall få den att fungera med appen.

I alla fall på iOS, bytt till Android-appen nu.

bild bild bild

5 gillningar

Precis installerat mitt också, mjukvarudelen var inga problem alls, funkade på första försöket!
Hade dock andra utmaningar med monteringen! :grinning:

Inte fått dit slutblecket ännu, satte det givetvis lite för högt, så måste fram med stämjärnet en runda till…

bild bild

3 gillningar

Köpte Doorman L3 i går. Visade sig att bottenplattan var defekt på mitt exemplar, så jag höll på i många timmar för att försöka få fast låset på insidan av dörren. Instruktionsvideon var helt okej, men när det inte gick som på räls känner man sig lite utelämnad. Fick till slut fast låset så att det gick att stänga dörren och låsa. Var och bytte bottenplatta idag och då gick det på några minuter att få fast låset ordentligt. Stalltips: börja inte installationen på eftermiddagen och inte när det är minusgrader. :wink:

Nu när låset är på plats stötte jag på nästa bekymmer, som också anknyter till trådens ämne. Kopplade in Connect-pluggen i hallen och följede instruktionerna i appen. Appen hittar min Connect, men så fort man klickar på “fortsätt” för att ansluta till WiFi kommer dialogrutan “Ett fel har uppstått. Vi vet inte vad som gick fel.” och sedan kan man välja “Avbryt” eller “Försök igen”, oavsett vad man väljer får man börja om från början med att läsa av QR-koden och gå igenom stegen tills man ska koppla sig till WiFi.

Felmeddelandet kommer direkt, så det känns inte som att appen ens försöker ansluta. Tyvärr är meddelandet inte speciellt hjälpsamt och jag hittar inte mycket när jag googlar heller.

Har testat flera olika WiFi (2,4 GHz), startat om telefonen och installerat om appen. Någon som haft samma problem och löst det? :slight_smile:

Nu har jag löst det, fick återställa låset via hårdvaruåterställningen bakom batteirluckan, därefter så kopplar inte BT ner längre.

Svarar mig själv med att man först ska lägga till låset i appen, genom att scanna QR-koden bakom batteriluckan och sedan lägga till låset via BT. Därefter kan man komma vidare i Yale Connect-installationen, precis som appens felmeddelande så hjälpsamt gjorde gällande.

Får se om jag stöter på mer patrull eller om det är enkelt härifrån.

Den verkar ha otroligt dålig räckvidd, inga fyra meter där utan snarare 2 meter för att fungera.

min sitter säkert 3-4 meter ifrån med en vägg i mellan också, funkar fint

Om du går in under inställning för Connecticuts vad har du under BLE?

Min står på

rssi_okay (-87)

Var står det? :slight_smile:

Har inga problem med mitt. Kan ju bero på att jag valde montering av expert. Ståldörr och stålkarm ger jag mig inte på själv. Dessutom koppling till Verisure. Fungerar nu helt klanderfritt med automatisk aktivering/avaktivering av larmet med endast dörrlåset och bricka-kod.
Bekvämt så det förslår

Monteringen var klanderfri (gjord av hantverkare) dessvärre påverkar det inte mottagningen :slight_smile:

Blir lite störd på Yales felaktiga marknadsföring av L3-låset beträffande koppling till Verisure. Tabellen på deras hemsida tycker jag är ganska tydlig med att det ska fungera out-of-the box på L3, medan V2N kräver en modul.

Har kontaktat Yale, Verisure och återförsäljaren. Yale svarar inte överhuvudtaget, Verisure menar att det krävs en modul och hänvisar i övrigt till Yale, och återförsäljaren gör inte mycket mer än att beklaga och hänvisa till Yale. Som inte svarar.

Även om modulen inte är jättedyr blir jag principiellt störd på att man blir förd bakom ljuset och ska tvingas att lätta på lädret ytterligare. Att man inte heller svarar på mejl på över en vecka är också jättedåligt och att man därmed fortsätter med felaktig information på hemsidan.

Uselt Yale.

Skall kolla upp detta.

1 gillning

Jag kan hålla med om att detta var en strulig installation av mjukvaran samt Connect. Låset i dörren gick däremot smärtfritt att installera för mig, även om det tog lite över en timme. Men när jag väl skulle koppla upp låset mot appen samt Connect:en så strulade det hela tiden. Efter ett flertal fabriksåterställningar så fungerar det riktigt bra nu. Men Connect:en var superstrulig att få till det i appen. Den sitter ca 2 meter från låset och har Okej signal på -88

Antar att de inte gett dig något svar heller? :slight_smile:

Skrev på deras FB och frågade hur långa svarstider de har hos supporten, och då fick jag efter några dagar ett svar från dem som undrade om jag fått hjälp än. Vilket jag inte har. Och de svarade inte på hur långa svarstiderna är heller…

När jag har mejlat till deras support i Sverige så får jag alltid svar från Norge av någon anledning, men det har tagit minst 4-5 dagar.

Här har det gått 2,5 vecka utan någon respons på det mejl jag skickade.