Xiaopeng P7 - Kärlek med utmaningar

Fick nyss korn på en elbil jag aldrig hört talas om. Hur läcker är inte denna? Mellan Tessla 3 och S i storlek, billigare än 3 och räckvidd som Tessla. Och bra högtalare…:heart_eyes:

Men, från Kina… En bil är jag iofs inte lika känslig inför som med telefoner, datorer och nätverk. Särskilt inte om design, spec. och pris ser ut så här…:blush: Men ändå…:grimacing:

https://en.xiaopeng.com/p7.html

2 gillningar

Snygg! Men den säljs väl bara i Kina?
Vad jag har hört så finns det en hel mängd med olika elbilsmärken i Kina.

Kolla listan på EV Brands! @xms67

Jag kanske sprang händelserna i förväg, men tolkade medieuppgifter som att det eventuellt kanske möjlig ska börja säljas i Europa… Men kollad igen och det är nog rena spekulationer från en enstaka journalist. Annars kan man ju bli galet förälskad i den bilen…:smiley:

Känns som en kinesisk tesla kopia :thinking:

Allt från Kina är kopior. Saken är ju dock att vissa kopior är bättre än originalet om man väger in allt. Sedan har de integritetsproblemen och kopplingarna till kommunistpartiet och underrättelsetjänsten vilket gör att jag är lite försiktig inför produkter från Kina.

1 gillning

Lyssnade nyligen på någon pod med Alexander bard. Man kan tycka mycket om honom men jag tror han har en poäng när han säger att samhällssystem som kinas inte kan innovera bara kopiera. Det jag hört om kinesiska bilar tidigare är att de verkligen är skräp. Har för mig att det bland annat fanns någon bil som såg ut som en BMW X5 men krocksäkerheten var obefintlig. Tror iofs att detta var för 10 år sedan.

Men, utseendet var det inte något större fel på när det gäller denna bil.

Jag tro dock att kineserna redan bestämt sig för att dominera den nya elektrifierade bilmarknaden och något har de väl lärt sig av Volvo :wink:

Jag håller för ovanlighetens skulle med Bard där. Samtidigt kan väl inte alla kinesiska patent vara kopior..:thinking:. De har väl fler per år än USA och EU tillsammans. Eller något sådant.

1 gillning

Svåger som tidigare arbetade på Ericson med att utveckla nästa generations bredband menade att de nog var duktiga på nya patent av den mindre sorten. Men, när det kom till mer revolutionerande innovationer så stod de sig slätt. Han brukade kalla huawei för ”huamig” :grin:

2 gillningar

Här är Huawei’s nya AirPods Pro… förlåt menar Freebuds 3i
Tänkte när vi ändå är inne på kinesiska kopior :sweat_smile:

2 gillningar

Apple gör så fina grejor att det vore synd att inte kopiera dem…:sunglasses::sweat_smile:

2 gillningar

Nu är denna några år (och det är en krönika inte forskningsrapport eller studie) men den belyser ändå deras sätt att hantera saker, där illusionen av framgång är viktigare än framgång:

1 gillning