Det kinesiska bolaget Xiaomi (uttalas Tja-å-mi) som har tagit världen med storm med sin stora portfölj av olika sorters teknik så som mobiltelefoner, robotdammsugare, elscootrar, träningsarmband och mycket mer kommer nu officiellt till Sverige.
Det är East & West Distribution AB som blir den officiella distributören och Xiaomi är kända för sin aggressiva prissättning med låga priser men med produkter som ändå håller hög kvalité. Butiker kommer från och med nu kunna ta in produkter från Xiaomi i sitt sortiment och några av produkterna som kommer kunna säljas här i Sverige är smarta-hem-produkter, elscootrar, kameror, mobiltelefoner och flera andra tillbehör.
Jojje Måbrant, styrelseordförande i East & West Distribution AB säger:
“Det känns oerhört kul att East & West Distribution AB efter ett par år som återförsäljare till Xiaomi via webshoppen www.mistore.se, nu blir den officiella distributören för Sverige.”
Det blir Mall of Scandinavia utanför Stockholm som får den första butiken med endast Xiaomi-produkter.
Trots att Xiaomis fulla utbud utlovas tvivlar vi på att vi kommer få se varenda riskokare i ekosystemet. Snarare handlar det om alla produkter som säljs i Sverige via nätet idag.
Bakom butiken står troligen East & West Distribution med tanke på webbadressen som finns med på butiksfasaden. Den går till Mistore.se som drivs av dem. Vem som ansvarar för felstavningen av Xiaomi är däremot oklart.
Det var i november förra året som Xiaomi höll lanseringsevent för sitt intåg i Sverige men sedan har vi inte hört så mycket mer från dem, förren nu.
Xiaomi gör både egna produkter samt erbjuder ett ekosystem som andra tillverkare kan koppla upp sig mot. Allting centrerat runt Mi-appen i våra telefoner.
Du ser en hel del av dem i våra YouTube-inslag här.
Mi Store öppnar i Westfield Mall of Scandinavia den 25 augusti.
*Generisk bild av en Mi Store någonstans i världen*.
I ett pressmeddelande skriver Xiaomi att “Besökare kommer inom kort att kunna uppleva några av världens mest populära smartphones, världens mest sålda elektriska skotrar och ett brett utbud av företagets populära ekosystem AIoT-produkter.”
Butiken kommer drivas av den svenska distributören East & West som även driftar mistore.se
Mistore meddelar idag att de stänger butiken i Mall of Scandinavia. Med start imorgon, fredag reas allt ut i butiken med 50 procent rabatt.
För de som gillar produkterna från Xiaomi och har bott i Stockholms-området så har butiken Mistore på Mall of Scandinavia varit en av sätten att komma över produkter. Butiken öppnade med buller och bång för snart tre år sedan och har erbjudit produkterna från den kinesiska elektronikjätten.
I ett nyligen publicerat inlägg på Facebook-sidan för Mistore meddelas nu att butiken kommer att stänga. Med start imorgon, fredag säljs allt i butiken ut med hela 50 procent rabatt på produkterna vilket är som upplagt för fynd med andra ord.
Priserna gäller så långt lagret räcker eller t o m den 26 februari 2023.
Det kommer fortsatt att vara möjligt att handla produkter från företagets hemsida eller från återförsäljare av varumärket.
Lite trist det har ju varit Xiaomis ansikte utåt. Men även Samsung har stängt sin butik. Inte ens Apples butiker genererar så mycket försäljning som man kanske tror:
Finns det data på hur mycket försäljning de genererar? Kan tänka mig att många gör sitt första köp i butik och sedan är de fast i Apples ekosystem och då har butiken genererat mycket försäljning.
Istället för Apples egna butik var vi hos en återförsäljare i en mega galleri här.
Det fullt med folk och kö för allt. Vi fick då höra att de har en omsättning på cirka 4,3 miljoner sek per dag lördag/söndag och cirka hälften på vardagar. Heeeelt galet.
Jag vet ingen statistik med exakta siffror. Men jag gissar för att bli ett stort märke inom mobiler i Sverige bör man ha försäljning via Telia, Tele2, Telenor samt Tre. Gärna bra displayplats på Elgiganten/Phonehouse också. Så är fallet både med Samsung och Apple.
Gissar att det är liknande internationellt också.
En egen butik kan säkert fungera som en bra reklampelare också. Men jag tror det viktigaste är det som jag nämnde tidigare.
Så är det men folk i allmänhet tror säkert att det är Xiaomi som driver den.
Var en återförsäljare East & West. Men Samsungs butik var drivet av Samsung själva.
Sony hade egna butiker för några år sedan också, rätt många i USA.
Men det är säkert dyrt med egna butiker. Inte säkert fördelen uppväger nackdelarna.
Apple med sin enorma kassakista har råd. Men andra märken har andra prioriteringar.
Lite lustigt att Nothing med så få produkter har öppnat en egen butik i London. Frågan är om den går att räkna hem?
Det här med egna butiker funderade jag på när jag traskade runt i Dubai Mall. Där finns ju grymt många butiker och dom flesta känns bara som showrooms. Tror inte det affärsmässigt går ihop utan det handlar om att bygga varumärket.
Bose, Sony, Dyson och några butiker till hade grejer som bara gick och titta på. Fanns ingen sätt att testa vad jag såg. Var också ganska folktomma. Lite bättre i Samsung butiken som hade så man kunde testa mobiler och annat.
Men ganska folktomt.
Dock i Apple Store var det fullt med folk och det går att testa och klämma på typ allt. Personalen hade fullt upp med att sälja och demonstrera.
Även många som kommer in för support.
Kan tänka mig att butikshyran på attraktiva ställen är hög så det behövs bra rullians för att det skall gå ihop.
Det fanns dock typ butiker liknande Elgiganten & Media Markt som det var ganska bra drag i.