På Twitter idag har flertalet inlägg från Xiaomi fokuserat på en nyhet som väntas presenteras nästa vecka. Allt tyder på en nya mobiltelefonen Xiaomi 12T får en kamera med 200 megapixlar.
Xiaomi har idag i ett flertal olika inlägg från såväl företaget som officiella personer, bland annat Lei Jun som är företagets grundare, hintat om att något stort är på gång. Nästa veckan den 4 oktober klockan 14:00 väntas en ny mobiltelefon i Xiaomi 12T Series visas upp vid ett event.
Via en del av de bilder som visats upp läggs mycket fokus på själva kameradelen i mobilen.
Nu har jag inte fotat med Samsung men på Xiaomi så blir kvaliteten så dålig i detaljerna så det enda som händer är att de dåliga detaljerna bara är uppbyggda av fler pixlar
Enda poängen med fler pixlar är ju att kunna zooma in och beskära i efterhand. Men om bilderna generellt är sämre för att algoritmerna är sämre på att fixa till sådana bilder och dessutom är det mer känsligt för dåligt ljus så blir det ju ändå inget vettigt att zomma in på.
Vilken 200MP Xiaomi använde du, när du testade?
Jag är ingen foto expert och det hänger ju på pixel storlek, optik, processor och kombinerade pixlar och inte bara antal pixlar. Men på en släktträff skulle vi ta en gruppbild på ca 20 personer. Testade och 108MP på min S21 ultra gjorde stor skillnad mot andra mobiler
Xiaomi Mi 11T Pro - fler pixlar kommer oundvkligen alltid ta in mindre ljus jämfört med samma storlek på sensor och färre pixlar. Där i ligger grundproblemet. Utöver det är jag säker på att processorerna inte alls har samma möjlighet att bearbeta så stora filer som de med enkelhet gör med de mindre.
Om du inte zoomar inte eller liknande så gör inte de 108 MP någon fördel till din gruppbild på 20 personer utan om det blev bättre än de andra mobilerna är det helt enkelt var en bättre kamera i din telefon.
Däremot har du betydligt fler möjlighet att zooma in på din gruppbild och beskära enskilda personer.
11T pro har den inte OIS på 108MP?
En sådan gruppbild så vill man ju kunna zooma i bilden och även få hög upplösning på tex TV mm. Jämförde även mot standard läge på min mobil och stor skillnad i upplösning. Men megapixel är inte allt. Däremot är ju pixel binning intressant och ger bättre bilder. Pixel binning behöver ju högre megapixel
Så fort du vill zooma in en bit så har du nytta av högre upplösning ja. Men även med 12 megapixlar har du rätt mycket att spela med. Man glömmer hur mycket det är nämligen.
Vad missar jag då Apple och alla andra kombinerar pixlar till större för mer ljus i sämre ljusförhållanden. Missade du bilden jag postade från HP3. Detta är ju bara möjligt med en sensor som har högre upplösning
Vi pratar om varandra. Jag pratar om sensor med högre megapixel är bra för pixel binning i första hand och att man även kan ta högupplöstabilder. Inte att bilder med högre upplösning är nödvändigtvis bättre