Xiaomi S50 vs för höga trösklar

Vi har några dörrtrösklar som är för höga för att robotdammsugaren ska ta sig över. Hur har ni andra löst det? Ska sätta nya lister tänkte jag, men jag hittar inget vettigt. Hade helst haft en kilformad list så att det blir en liten ramp för roboten, men hittar inget dylikt

Annars, hur duktiga är de på att ta sig upp för kvartslister? T ex en sån här: https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/träprodukter/listverk/kvartsstavar/kvartsstav-furu-21x21mm-obehandlad

Tror @Esse skulle kolla på detta annars har @Thor löst det med en list.

Köper flera robotar.
Om man inte vill det så kan S6:an flyttas över trösklarna och till olika våningar. Men…bara djur som gör så.

köp flera robotar.

1 gillning

Jag kommer lösa det genom att ta bort listen.

1 gillning

Trösklarna i detta fall sitter mellan kök, en trappavsats och hallen, så det känns liiiite overkill att ha en separat robot för varje del. :joy:

Jag ska fota när jag kommer hem, och mäta.

Jag tänker mig som sagt nån form av list för att få roboten att ta sig över de här jäkla trösklarna, men jag har ännu inte hittat någon vettig list som löser biffen.

Jag bytte en tröskel, efter inköpet av min S6 MaxV :slight_smile:

Hur höga är trösklarna? Vi har trösklar som är mellan 2,5 - 3cm och den brukar klara det. Dock så ska trösklarna bort hos oss till sommaren.

Bor i lägenhet byggd 59. Någon enstaka tröskel är för hög, då lyfter jag helt enkelt roboten.

Man har bytt golv i hall och kök, och då höjdes golvet med ca 3,5 cm. Mellan hall och kök finns en trappavsats, som alltså ligger ca 3,5 cm lägre än de övriga golven.

Nån gång i framtiden ska trappan byggas om och då lägger vi förstås golven på samma nivå, men fram till den dagen behövs en form av ramp/tröskel för att roboten ska kunna städa hela nedervåningen.

Som sagt, ska fixa bilder. Helt omöjligt för er att förstå hur det ser ut baserat på mitt första inlägg! :joy:

1 gillning

Hojta gärna till när/om du hittar något bra. Har samma problem här hemma. Väntar fprtfarande på @Esse pch hans snickares video :smiley:

1 gillning

Och Esse väntar på snickaren tyvärr. Måste ta tag i det där.

2 gillningar

Jag kommer att göra nåt radikalt för att lösa problemet med för höga trösklar. Kommer att höja golvet i hallen :grin:
Måste ändå byta det och det är lägre än golven i de andra rummen vilket gör att tröskeln är för hög för dammsugaren att ta sig från hallen till de andra rummen men inte tvärtom.

1 gillning

Jag behöver också få ner höjden på mina trösklar. Min S50 klarar att komma över dom ibland och efter flera försök men det ser ut som den klättrar i berg. Så jag ska göra livet lättare för ”Greta”. Kanske i samband med golvslipning.