Xiaomi Mi Smart Standing Fan Pro nu ute på marknaden

Aha, tack! Får utforska det. :slightly_smiling_face:

@Marcus_Attefors @Esse @katho

Nu har jag hämtat mina två Standing Fan 2S på posten och monterat den ena än så länge.

Men…

Jag lyckas inte för mitt liv få den att ansluta mot nätverket genom Xiaomi Home-appen. Helt omöjligt och jag förstår inte varför. Jag sitter uppkopplad med telefonen mot 2,4 GHz-nätet och klickar på + för att lägga till ny enhet. Vid något av mina försök har denna nya enhet automatiskt hittats via BT och man kan där välja den, andra gånger har jag valt den manuellt i listan. Därefter får man bekräfta SSID och dess lösenord (som redan är ifyllt korrekt) och sedan klicka på Nästa. Då är där tre punkter varav två av dem bockas för direkt (BT-anslutning är en av dem) men den sista, som gäller att den ska kopplas upp mot Wi-Fi går aldrig. Progressmätaren, som nästan är en hel cirkel, tuggar runt och når andra änden där den meddelar att det inte går.

Jag har resettat WiFi-Sterings på produkten som de rekommenderar (hålla inne de två existerande knapparna samtidigt) men det hjälper inte heller.

Någon som har tips och kan hjälpa till?

Hmm, väldigt märkligt. Hade inga problem att koppla upp här. Min 2a har hoppat ur nätet en gång utav någon anledning, men då var det bara att resetta och koppla upp den igen.

Enda jag kan tänka mig är att prova/resetta tills det funkar. Någon annan kanske har något magiskt medel. :slight_smile:

Låter superskumt, har inte heller haft några sådana problem. Kanske går att köra någon reset på hela fläkten? Annars kanske det är ett måndagsexemplar? Normalt sett skall den bara koppla upp direkt utan massa stök.

Har du ett långt ssid lösen eller med mellanslag?

Jag har ett SSID med kyrilliska bokstäver och det fungerar med Xiaomi-grejerna här.

@katho @Marcus_Attefors @Stefan_Sandstrom @zop

Inga konstiga tecken i SSID alls, tio tecken och inga mellanslag. Roborock S6 från samma bolag gick utmärkt att ansluta.

Så här ser det ut :

vad säger loggen på din wifi accesspunkt?

Finns ingen möjlighet att läsa någon logg i denna routern, en för övrigt kanonbra router från Technicolor som Bredbandsbolaget använder.

Jag åkte dit på lösen i xiaomi, minns inte om det var åäö eller något annat.

Tyvärr är det inget sådan, har endast alfanumeriska tecken.

Dessutom har ju andra t ex Roborocken kunnat anslutas utan problem.

Jag har nu testat att skapa ett gästnätverk som jag anslöt telefonen till för att sedan köra igång Xiaomi Home-appen och försöka ansluta fläkten. Tyvärr fortfarande stopp.

Jag fick ta bort ett mellanslag på mitt 2,4 nätverk för att det skulle lira med xiaomi. Sen funkade allt jag har hemma ifrån dem.

mm…hör ju hur bra den är… :man_shrugging:

@Stefan_Sandstrom Funkar ju med precis allt annat, så…ja. Även andra saker från Xiaomi som dammsugaren så, ja.

@Freddeuce Jag anslöt till ett gästnätverk jag satte upp, vid namn ”RGuest24” och det var exakt lika mycket stopp där.

”Fan” i produktnamnet är bara en av svordomarna som kommer ur en när man inte lyckas ansluta den till wi-fi.

Tyvärr så är det nog bara ställa “gratis routern” på hyllan och skaffa något bättre. Kan inte säga att just det märket/modellen är problemet men jag har ganska dåliga erfarenheter av routrar som kommer från en ISP. Jag hade själv problem med mina IoT prylar innan jag valde att testa nytt router/mesh system. Att din dammsugare fungerar kan inte likställas med att fläkten borde göra det också tyvärr…

1 gillning

Möjligtvis så, ja…men känns ju sjukt drygt att behöva investera i sådant nu när man inte planerat för det.

Vad rekommenderas då? Jag har tidigare tittat och lyssnat mycket kring snacket om Unifi men det känns spontant som mycket pengar nu. Är det ens motiverat med något annat innan man hoppar på Unifi? Om Unifi, vad är då minimum? Räcker det med en USG och en AP i någon form? Vad säger @Thomas och ni andra som både kan detta och har produkterna?

Du kommer även att behöva en controller. Antingen installerad på hårdvara från UniFi eller installerad på server hemma.

Känns kanske lite overkill att du investera för att se om du kan få fläktarna att ansluta. Kanske låna en annan router någonstans och se om fläktarna kan ansluta till den.

Går det inte att köra internetdelning från en telefon för att se om fläktarna kan ansluta till det?