Xiaomi Mi Smart Standing Fan Pro nu ute på marknaden

Från sajten:
image

Xiaomi förbereder oss inför brittsommaren genom att lansera Mi Smart Standing Fan Pro till ett pris under tusenlappen.

Denna fläkt skall vara av samma kaliber som Mi Smart Standing Fan 1C men med batteri och placerar sig alltså under Smartmi Fan 2 / 2S vilken ni ser i vår videorecension här under. Skillnaden ligger bland annat i den övergripande kvalitén medan den ser ut att ha samma bottenmonterad sladd och ej möjlighet till höj och sänkbar så som Mi Smart Standing Fan 1C.

Av allt att döma är det alltså en hybrid av Xiaomi Mi Smart Standing Fan 1C och Smartmi Fan 2S när det kommer till form. Dock är Smartmi Fan 2S betydligt tystare med officiell specifikation på 31,5 dB jämfört med Mi Smart Standing Fan Pro som ligger på hela 55 dB. Vilket iofs låter väldigt högt, vi vet mer när vi får möjlighet att testa den.

Mi Smart Standing Fan Pro

Alla fläktar kan simulera vind vilket är en makalöst trevlig funktion på dem.

Billigaste priser på fläktarna:

  • Xiaomi Mi Smart Standing Fan 1C – 590 kr via Proshop (Se dagsaktuellt pris via Prisjakt)
  • Xiaomi Mi Smart Standing Fan Pro – 990 kr via Dkdwebshop (Se dagsaktuellt pris via Prisjakt)
  • Smartmi Fan 2S – 1290 kr via Proshop (Se dagsaktuellt pris via Prisjakt)
  • Smartmi Fan 2 som är varianten utan batteri går inte längre att köpa.

Förklaringen till de olika namnen kan tyckas aningen ologiskt men Smartmi är ett annat företag än Xiaomi som gör fläktar som ingår i Xiaomis ekosystem och kommer alltså in i Mi Home-appen. Smartmi ägs till stor del också av Xiaomi. Xioamis egna produkter tenderar att ligga lite lägre i pris och kvalité än de hel- eller halvägda dotterbolagens produkter.

Via Mi Store.

Lite taskig tajming med release nu för oss svenskar :slight_smile:

1 gillning

Ok, anno 2021 - vilken är det som gäller? Vilken är att rekommendera?

Har flera som tjatar på mig att skaffa någon av dessa och har haft påtryckningar hemma tidigare så jag vill kolla med er som är ”sakkunskapen”.

Där verkar finnas dessa:

  • Xiaomi Smartmi Fan 2S (1290 kr på mistore)
  • Xiaomi Mi Smart Standing Fan Pro (1099 kr på mistore)
  • Xiaomi Mi Smart Standing Fan 1C (ca 590 kr generellt)

Vilken är det bästa valet?

2S av dessa. Behöver du inte ha en portabel (med batteri som 2S) så letar du upp en Fan 2.
Jag har både 2 och 2S och enda skillnaden är att 2S också har batteridrift.

Jag älskar denna, det inbyggda batteriet är ren magi!

Vi blir fångade av en stormvind med Mi Smart Standing Fan Pro

Verkar finnas ytterligare en ny model nu?:

Svårt att se vad som skulle motivera det väldans höga priset dock.

@katho @Marcus_Attefors

Både 1 och 2 (Pro samt 2S) har batteri, alltså även Pro numera.

Är 1C helt kass? Har ju ett helt annat pris. Är Pro att föredra framför 2S eller tvärt om? Ska kolla videon nu också.

1C har sladden utanför medan den går i skaftet på övriga. Annars tycker jag det är ungefär samma.

Sett videon nu, kul och informativ :slight_smile:

Halv korrigering kanske aktuell när det gäller HomeKit dock, den går in om man kör via Homebridge :slight_smile:

1 gillning

Ok, och någon vinning utöver sladden har man inte med 2S eller Pro om man nu inte behöver batteridriften?

Tror inte 1C är steglös, har naturlig vind (vilket jag gillar starkt) och 1C är mer högljudd, drar mer ström vad jag läst enligt spec, men @Esse kan dementera eller bekräfta. :slight_smile:

Detta vs 2/2S då.

1C kan simulera vind absolut :slight_smile:

Edit: Nej här hade jag fel. Har provat nu.

Nackdelen med 1C är att du inte kan justera styrkan manuellt via ett reglage i appen, detta går med de andra. Istället så har man ett par förvalda styrkor. Sen som Esse sa så hänger sladden på utsidan vilket kanske inte är superkul. Men det är helt klart en riktigt nice fläkt!

@Marcus_Attefors @Esse @katho

Tack för all info. Vilken skulle ni säga är den bästa, vilken skulle ni välja, av 2S eller Pro? Vilken är den senaste? Priset är ju nära nog identiskt.

Du kommer bli blåst vilket som :rofl:

Hur menar du då?

Ahhh…göteborgshumor, nu trillade poletten ner :slight_smile:

Pro är nyare, men är lillebror till 2/2S precis som @Esse skriver i originalinlägget.

"Denna fläkt skall vara av samma kaliber som Mi Smart Standing Fan 1C men med batteri och placerar sig alltså under Smartmi Fan 2 / 2S.

Av allt att döma är det alltså en hybrid av Xiaomi Mi Smart Standing Fan 1C och Smartmi Fan 2S när det kommer till form. Dock är Smartmi Fan 2S betydligt tystare med officiell specifikation på 31,5 dB jämfört med Mi Smart Standing Fan Pro som ligger på hela 55 dB."

Har bara erfarenhet av 2/2S och båda är grymma, enda som skiljer är batteri eller inte. :slight_smile:

Blir inte riktigt klok på 2s och pro. Är 2s tystare för att den har en större diameter eller är det en tystare motor? Har försökt hitta specar på dem men lyckas inte riktigt hitta något. Någon som vet?

Köpte en pro. Otroligt tyst och naturliga vindar var ju nice! Men går det att se hur mycket kräm det är kvar i batteriet på något sätt?

1 gillning

Vet ej, jag kan tänka mig att kanske pluginen till Homebridge kanske stödjer det. Osäker.

På produkten och som standard tror jag inte man kan se det.

1 gillning