Xiaomi Mi Smart Kettle är inte så smart som man kan tro

Från sajten:
image

Allt som är uppkopplat är inte smart och allt som är smart är inte uppkopplat, Mi Smart Kettle är ett bra exempel på det.

För låt oss göra en sak klart med en gång, det går inte att att starta den på distans, du måste trycka på knappen. Alla idéer om att tevattnet är uppvärmt när du kommer ner på morgonen går alltså om intet med denna produkten.

Xiaomi Mi Kettle på en svart bänkskiva med en Google Nest Hub Max i bakgrunden

Form

Däremot är det den snyggastes och mest stilrena vattenkokaren vi stött på. Detta mycket tack vare att kontrollerna till den är flyttade till Xiaomis Mi-app. Så på det sättet är det ju lite smart, i alla fall om vi vill att form går före funktion. För övriga familjemedlemmar eller personer på besök som bara vill koka upp eller värma lite vatten finns det dock två knappar för respektive syfte.

Närbild på Xiaomi Mi Smart Kettle med knapparna Boail och Warm

Funktion

Boil-knappen gör att vattnet kokar och sedan sjunker till önskad temperatur (temperaturen som du alltså sätter i appen) och Warm ökar temperaturen upp till önskad nivå utan att vattnet faktiskt kokar. Övriga inställningar i appen hjälper oss att ställa in hur länge vi vill att den skall stå och värma vattnet och det är upp till 12 timmar samt om den får koka upp det igen eller bara stå och småvärma. Det går inte att göra några former av automatiseringar och den dyker inte heller upp under menyn automatiseringar så som övriga enheter gör – i alla fall de som är Wifi-uppkopplade.

Ytterhöljet blir aldrig varmt som på många andra, fördelen med att inte vara i glas – inte att förakta i en produkt vars enda uppgift är att värma vätska.

Xiaomi Mi Smart Kettle fylls på med vatten under en kran

Uppkoppling

För Mi Kettle kör bluetooth för hela slanten vilket är synd. En fördel med Wifi hade varit att exempelvis ansluta den till vår Google Nest Hub Max som står bredvid och låta vem som helst kontrollera den därigenom vid behov. Det hade varit coolt på riktigt.

Den rymmer 1,5 liter vatten och drar 1800 W när den kickar igång.

SAMMANFATTNING

För mig där form gärna får gå lite före funktion är den här mycket trevlig. Om det inte behöver ställas om allt för många temperaturer per dag så fungerar den ju även för övriga familjen. Men det är trots allt ett exempel där vi inte vinner någon större funktionalitet på att den är uppkopplad då det inte går att integrera den i övriga hemmet och kräver att vi har telefonen i närheten så fort vi skall göra något. ed sina 500-600 kronor är priset dock högst rimligt.

  • Pro­duk­tk­val­ité: 4/5
  • Funk­tion 3/5
  • Design: 5/5
  • Val­u­ta för pen­gar­na 4/5
  • Instal­la­tion 3/5
  • Total­be­tyg 3,5/5

Teknikveckan rekommenderar

PLUS

  • Snygg och med material som inte bränns på utsidan.
  • Gör jobbet med bravur, konstigt vore annars.
  • Något fler funktioner än en vanlig vattenkokare.

MINUS

  • Inte alltid kompatibel med övriga familjen.
  • Går ej att integrera med andra produkter.
  • Hade gär­na fått lik­na och fungera ännu mer som en lam­pa.

DETALJER

  • Anslut­ning: Ström samt bluetooth
  • Färg: Vit
  • Pris: Från ca 500 kr — se dagsak­tuellt pris hos Pris­jakt.

Finns det en app för iOS?

Yes. Xiaomis Mi Home-app gäller.

1 gillning

Kan man själv ställa en viss temperatur eller är det endast några förval att välja på ?

Nu har jag sett inslaget på tv och kan konstatera att tempen är justerbar.

Då återstår frågan, kommer kokaren ihåg detta till nästa gång man använder den ?

Kan man med andra ord slå på den och förvänta sig att den efter att den kokt upp håller vattnet på inställd temperatur och tid enligt det man föregående dag angav i appen ?

Är det på riktigt mer energieffektivt att kokaupp vatten i en vattenkokare för att sedan hällaöver till en kastrul med pasta och köra den på hällen?..

Verkligen inte !! Men de går fortare ( oftast ) :relaxed:

1 gillning

Med en vanlig häll? Ja det antar jag med tanke på att det tar tusen år att koka upp om du inte har induktion.

Mårten sa att att det inte är mer energi effektivt att göra så…

1 gillning

I svenska hushåll handlar inget om energi , bara hur snabbt maten ska lagas så man kan gå tillbaka o kolla på tv.n… :man_shrugging:t2::relaxed:

1 gillning

hahahahahahahahaa…
Jag sa det till frun igår: Varför har vi ens en TV…vi tittar ALDRIG på TV, Film eller Serier.
Kollar endast fotboll…

Men visst är Energi ganska billigt i sverige?

1 gillning

Haha , så är de !! Ja skulle säga att de e billigt ja , fasta avgifter stor del av mina elräkningar :man_shrugging:t2:

1 gillning

Kollade senaste elräkningen och priset per kwh var 80öre inkl skatter och moms

Min senaste , 3 våningar 160 kvadrat 5 personer , Linde Energi bild

hmm…vi har 0.296aed för en 1kwh här kollade jag nyss. så ganska precis 0.8sek.
Alltid trott elen i Dubai var dyrare.

Alltså…om jag läser det rätt.
så har du 232kr i energi kostnad…resten är avgifter? Eller vad missar jag?

Fattar själv inte faktiskt , men ja tror de e 900 / 700 fasta o förbrukning

1 gillning

Ser att jag räknade fel. Fick med en siffra som inte skulle vara där.
Betalar 69,66 öre per kwh. Det är inkl. skatt.
Det faktiska priset är 29,66 öre. Leveranskostnaden är 14,30 öre och skatten är 25,70.

Det är med norrlandsrabatter. Får nästan 10 öre i rabatt på skatten och sedan så ger lokala lelbolaget några ören i lokalrabatt.

1 gillning

Japp, det är så det funkar i Sverige.

1 gillning

Hur är det i dagsläget har den fått utökad ”smart” funktionalitet sedan detta test gjordes? Distansstyrning eller integration mot Google, Siri eller Alexa om man också har deras hub t.ex?

Hej!

Inte vad jag känner till :slight_smile: