Xbox-försäljningen rasar – halkar långt efter PlayStation

Från sajten:
image

Xbox gör mycket rätt med sitt Game Pass och genom att släppa sina egna titlar på andra plattformar, men försäljningen av konsoler går allt annat än bra.

Under 2024 sålde Xbox endast 2,7 miljoner enheter i USA och 290 000 i Europa, vilket i runda slängar landar på ungefär 3 miljoner enheter. Som jämförelse sålde PlayStation cirka 20 miljoner enheter under samma period. Förra året blev det dessutom det sämsta försäljningsåret i Xbox historia sedan deras första konsol lanserades.

Game Pass går däremot som tåget för Microsoft och där har de spelat sina kort rätt. Det har tidigare spekulerats om att företaget helt skulle överge Xbox som spelkonsol, men detta har senare dementerats av Xbox-chefen Phil Spencer. Hur de faktiskt ska lyckas vända utvecklingen återstår att se.

Äger du en Xbox, en PlayStation – eller kanske båda? Kommentera nedan!

Källa: The Portal

Bra för spelvärlden om Nintendo och Sony drar racet! Microsoft har aldrig tillfört något var det gäller intressanta spel!

Beror väl på hur man ser det, Halo är väl stort sen är det inte konsol men Age of Empires är också ett dragplåster från Microsoft.

Förutom Halo tycker jag Forza-serien är förbannat bra, Fable var ju magiskt och Gears of War gillade jag som tusan. Så visst har de gjort lite bra spel genom åren =)

Makalöst att de inte pumpat ut Halo-innehåll – närmast uppföljaren till Halo Infinite som ju inte riktigt hade något slut utan bara halvtidsvila.

1 gillning

Jag tror det är viktigt att Halo hittar tillbaka till de spelare som släppte serien runt Halo 4 när allt bara blev konstigt.

När Halo 1 kom ut till första Xbox var det riktigt bra i mitt tycke. Sedan dess har jag tappat intresset för Halo. Var något nytt på första Halo, sedan kör dom bara på del efter del.

Jag är dock en singelspelare så det spelar säkert en stor roll också. Jag vill ta det lugnt utan skrik och annat när jag spelar.

1 gillning

Utan Xboxen så tror jag Playstationen hade blivigt dyrare och haft en långsammare utveckling.

Nintendo tycker jag kan lägga ner sin hårdvara och släppa sina spel på en modern plattform istället.

Konkurrens är det absolut bästa.