WWDC 2023 – vad får vi se?

Från sajten:
image

Äntligen får vi se vilka nyheter som Apples operativsystem kommer bjuda på till hösten.

Apple har presenterat datumen för årets Worldwide Developers Conference. Från den 5 juni till den 9 juni kommer utvecklare att kunna ta del av alla nya OS-uppdateringar. Precis som de senaste åren kommer det hela hållas online med några utvalda lyckliga studenter och utvecklare som bjuds in till Apple Park. Det kommer bjudas på online-utbildningar med videos och tävlingar för studenter plus mycket mer.

För oss konsumenter som mest är intresserade över hur våra Apple-prylar kommer se ut till hösten så är det måndagen den 5 juni klockan 20.00 som gäller. Då kommer Apple visa upp alla nyheter för iOS 17, iPadOS 17, tvOS 17, watchOS 10 och macOS 14. Förhoppningsvis kommer det bjudas på lite hårdvara också och det har ryktats en hel del om att det här är dagen som det där AR/VR-headsetet presenteras.

Via: Macrumors

7 gillningar

Är det nu vi får se det beryktade VR/AR headsetet.
Dags för något nytt från Apple. Har gått länge på tomgång nu. Behöver hända något kul.

En stor iMac hade varit jäääävligt kul!

1 gillning

Hade varit en överraskning.:crossed_fingers:t3:
Kanske bara jag som bytt fokus och annat som intresserar mig mer.
Men ganska trött och blassé på teknik just nu.

Samma här, vill bara ha en sådan för jobbet egentligeb.

1 gillning

Det kommer en hel del roliga och spännande rykten om Apples utvecklarkonferans nu den 5 juni.

Denna om att Apple skall satsa på AAA-spel (som jag inte har en aning om vad det är) med sitt AR/VR headset och att en känd spelutvecklare Hideo Kojima är involverad i det hela, dessutom redan sedan 2019.

Kommer att bli ett plågsamt långt speldemo under presentationen med andra ord.

1 gillning

Förmodligen. Men även om jag inte spelar särskilt mycket, eller ens är riktigt intresserad av spel, så vet jag att det driver på utvecklingen av annat roligt.

Hideo Kojima vill nog helst göra film, han kanske ska göra Metal Gear Solid-filmer på Apple+ TV.

Jag får flashbacks till när Halo premiärvisades till Mac 1999. Hoppas att det går bättre den här gången.

1 gillning

Metal Gear Solid-serien kommer du väl ihåg? :blush:

Är det verkligen kl20:00 det börjar? Brukar ju alltid börja kl19:00.

Jag antar att de inte startat med sommartid ännu.

1 gillning

Deras sommartid börjar lite tidigare än vår. Keynoten börjar som vanligt 10 am Pacific Time., det blir 19:00 här.

5 gillningar

Vi kommer att få se iOS 17 devbeta 1 som BankID inte fungerar på.
Vi kommer även att se en himla massa frågor på olika nätforum hur man installerar dev beta utan ett Apple developer konto, det går inte.
Casha upp cashen eller vänta 5 veckor på Public beta.

Ursäkta, inte fått nått morgonkaffe ännu. :smirk:

1 gillning

Vi kommer få se hur bra apple går.

Från sajten:
image

Mark Gurman tror att det blir både VR-headset och M2-chip som ska sitta i nya Mac-datorer bland lanseringarna på WWDC.

Vi har tidigare hört rykten om att en ny MacBook Air med 15-tums skärm kommer att lanseras under WWDC. Utöver den sägs det nu bli en hel del uppdateringar. M2 Pro och M2 Max sägs nu utvärderas i nya Mac-datorer. Dessa prestanda-chip kommer troligen att hamna i Mac Studio som inte uppdaterats på över ett år.

I’m expecting three major focus areas next week: 1) several new Macs, 2) the mixed-reality headset, 3) the new OSs. With all of the new hardware and software, I expect the keynote to be one of Apple’s longest ever and easily exceed two hours.

— Mark Gurman (@markgurman) May 31, 2023

Så om Gurmans spådom stämmer så kanske vi får se två nya MacBook Air i olika storlekar med vanliga M2-chippet, Mac Studio med M2 Pro och M2 Max och med lite tur uppdaterar de även iMac 24 till M2. iMac 24 fyller 2 år i juni utan att ha uppdaterats en enda gång så det vore sannerligen på tiden. WWDC drar igång på måndag 19.00 och vi tänker självklart följa hela eventet.

Via: The Verge

Lite uppladdning kan vara att lyssna på senaste avsnittet av What Future med Joshua Topolsky.
Gäst är Mark Gurman.

Första gången på många, många år jag inte kommer se eventet live. :grimacing:

Hoppas att kaffet satt fint :blush: