WWDC 2022 (MacBook Air M2 börjar säljas)

Jag är ändå rätt nöjd med att jag switchade till M-serien tidigt. En av de trevligaste sakerna med Air-modellerna genom åren (enligt mig) är ”teardrop”-designen (eller vad det kallas), där laptopen är SUPER-tunn i framkant. Har älskat alla mina Air-modeller, likaså M1:an. Den nya designen bekräftar bara att jag kan hålla fast vid min i några år till.

Sen kanske det är en annan känsla än vad bilderna säger, vi får se. Men 16” Pro-modellen var way too tjock för mig. Alltid maxad Air, det räcker :blush:

Bild nedan: Jämförelse mellan Macbook Air M1 och Macbook Air M2.

1 gillning

Synd att den blev så tokdyr, hade varit perfekt till att backupa 2Tb iCloud biblioteket på.

2 gillningar

För mig handlar det delvis om ett väldigt stort musikbibliotek.
Men med en bärbar får man väl tänka om lite

Hade hoppats på en uppdaterad Mac mini men får hålla tummarna att den kommer med en M2 Pro längre fram.

Lite besviken, 2 13" Macar :-/

1 gillning

13,6” med xdr osv. Dom boostade instegsmodellen

Har det hänt något? :joy::joy:

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: iOS 16, iPadOS 16, macOS Ventura och övriga Apple-uppdateringar

Det lär bli en MacBook Air i Midnatt för mig, har väntat länge på att få hoppa på Apple Silicon-tåget.

4 gillningar

Från sajten:
image

Första betan av tvOS 16 har släppts och fokus ligger på att förbättra integrationen mellan produkter. I informationen från Apple nämns då iPhone, iPad och Apple Watch.

Tryckpressarna går fortfarande varma efter alla produktnyheter och uppdatering av operativsystem som Apple presenterade vid dagens keynote, WWDC 2022. Även tvOS får sig en uppdatering och här kan vi än så länge se att fokus ligger på, vad Apple kallar “cross-device connectivity” vilket innebär mer integration mellan iPhone, iPad och Apple Watch. Även fleranvändarstödet ska förbättras med separata personuppgifter.

Vi får säkert se mer information om tvOS 16 eftersom Apple inte nämnde mycket om det under dagens keynote. Troligtvis kan vi vänta oss förbättrad SharePlay för tredjepartsappar och förändrade kontrollmöjligheter för HomeKit i och med att Hem-appen görs om från början. Den kommande IoT-standarden, Matter, för smarta hem kommer säkert också att implementeras på något sätt eftersom Apple TV idag används för att kontrollera HomeKit.

Även stöd för handkontroller från Nintendo Switch verkar vara på gång. Enligt uppgift ska både Joy-Cons och Pro Controller kunna användas med din Apple TV framöver.

HDR10+ ska också stödjas i tvOS 16 och en ny app för att styra verkar också ha dykt upp i koden.

Stöd för tvOS 16 finns för Apple TV HD (4 gen) samt Apple TV 4K (5 & 6 gen) och lanseras med all sannolikhet till hösten tillsammans med iOS 16 och övriga uppdateringar.

1 gillning

När kunde man beställa nya strömadaptern?

Funderar också på en att ha när man reser typ, men går ju på knappt 21k med 10 kärnor, 16GB RAM och 256GB SSD...

Jaja, 13,6" men hade hoppats på en 15" MBP med M2 :slight_smile:

Från sajten:
image

iOS 16 har visats upp på WWDC och det bjöds på en hel del nyheter men allt nämndes inte på deras event.

Nytt i iOS 16 som lanseras i höst är att du nu kan låsa upp din telefon som har Face ID i landskapsläge. Tidigare har du behövt hålla telefonen rakt upp för att det ska fungera och detta kan helt klart underlätta när man ligger i till exempel framstupa sidoläge. Detta verkar inte fungera på alla iPhone-modeller som har Face ID ännu men vi har slängt in iOS 16-betan på en iPhone 13 Pro Max där vi kan bekräfta att det fungerar. Apple nämner sällan alla nya funktioner som lanseras i sina nya OS så se till att följa oss på Macradion för att få de senaste uppdateringarna om vad som är nytt i Apples senaste operativsystem.

 

5 gillningar

Står bara "kommer snart" på deras hemsida.

1 gillning

Vad hette denna urtavla?

:joy:

1 gillning

Från sajten:
image

Apple gav bilder en del kärlek ikväll när de visade upp sina nya mjukvaror men en sak som de inte nämnde var att det går att låsa vissa fotoalbum med Face ID.

Har du någon nyfiken vän eller familjemedlem som är lite extra nyfiken på dina gömda eller radera album så är dessa nu automatiskt låsta med Face ID i det kommande iOS 16. Vi har precis installerat betan och när vi går in i bilder-appen på telefonen så ser vi ett hänglås vid sidan av “Gömda” samt “Senast raderade” och enda sättet att ta sig in är med Face ID och efter ett par försök så får vi upp alternativet att knappa in lösenordskoden. Detta är helt klart trevliga nyheter för den som har något att dölja och vem vet, kanske kommer en funktion så vi snart kan låsa ned hela Antecknings- och Bilder-appen med hjälp av Face ID?

2 gillningar

Det pratades ingenting om AR/VR idag. :face_with_monocle::thinking:

Inget för kidsen så Apple la ner det. :joy: