WiZ Smart Button tänder din belysning men behövs den?

Från sajten:
image

Smarta produkter i våra hem finns där just för att de är smarta. Men, ibland kan det vara bra att ha en fysisk kontroll istället för automatiseringar eller röststyrning.

WiZ är ett varumärke som ägs av Signify (som också äger Philips Hue) har gjort sig ett namn inom smart belysning på senare år. En fördel med deras produkter är att de är lättinstallerade då de inte kräver någon extern hubb för att användas i ditt smarta hem. Installationen av de smarta ljuskällorna sker till ditt wifi-nätverk vilket är en fungerande lösning så länge du inte har ofantliga mängder av enheter anslutna till nätverket.

Behövs då en smart knapp för att styra belysningen i hemmet? Vi har testat WiZ Smart Button i ett par veckor nu och här är vad vi tycker!

Det här är WiZ Smart Button

WiZ Smart Button har en tydlig förpackning som visar upp produkten. Innehållet utöver själva den smarta knappen är en vägghållare med dubbelhäftande tejp, två stycken LR03/AAA-batterier samt lite dokumentation.

WiZ Smart Button

WiZ Smart Button har en enkel men funktionell design där strecket används för att tända något och cirkeln för att släcka något. Den gråa ytan vippar distinkt upp eller ner vid nedtryckning. Själva knappen mäter 6,4 centimeter på sidorna och har en höjd på 1,85 centimeter.

WiZ Smart Button

Den fäster enkelt med en magnet på vägghållaren som kan sättas upp med hjälp av självhäftande tejp som sitter på baksidan. Bra om du vill ha koll på var den smarta knappen befinner sig, vilket i sig kräver att den placeras där efter användning. Ett bra tips är att placera den på en vägg bakom soffan, exempelvis bakom en gardin eller något annat så att det är lätt att sträcka sig efter den vid behov.

WiZ Smart Button

Det är enkelt att byta batteri i WiZ Smart Button, bara att ta bort baksidan och sedan byta batterierna vid behov.

Installation av WiZ Smart Button

När det gäller installation av WiZ Smart Button så är denna dessvärre inte helt klockren. Det finns nämligen inget val för Smart Button i appen. Därför skrev jag ett mejl till deras support och svaret jag fick var att jag skulle kontakta dem via chat-funktionen i appen. Sagt och gjort, in med ärendet där och sedan vänta och se. Just support-funktionen via appen lämnar en del att önska vilket jag återkommer till.

Det är inte alltid man är inne i appen och ser om något hänt, speciellt när produkten du försöker installera inte vill dyka upp där. Tittade till chatten och såg att jag fått ett svar som dock inte var vidare professionellt. För det första så stängs ärenden som du inte återkopplat på inom 72 timmar, men de kan givetvis öppnas upp igen. Förslaget att kolla upp vilken firmware som används är ju ganska dumt eftersom jag inte lyckats installera produkten. Efter ett antal automatiska svar hittade jag ett alternativ i appen om att kunna mejla supporten vilket jag gjorde istället.

Nu börjar det mindre roliga i detta test. Svaren från deras support, från olika personer varje gång visar upp att det finns en del att arbeta på. Svar som inte är relevanta för produkten lämnas, en bad om en bild på produkten – detta trots att jag tydligt informerat om vilken produkt det gäller. Någon frågade efter vilka lampor som blinkade vilket är svårt att svara på eftersom den produkt jag testar inte har några dioder eller andra lysande detaljer som blinkar.

Efter otaliga mejl fram och tillbaka fick jag till slut svar att den ska installeras som en WiZmote (en liknande produkt för att fjärrkontroller flera olika produkter) vilket väl kunde gjorts tydligt redan från början tycker jag. Nä, supporten hos WiZ var verkligen inget som imponerade på mig och jag hoppas att allt inblandade bara hade en dålig dag på jobbet…

Nåväl, åter till installationen då. Välj alternativet “WiZmote” och tryck därefter på din Smart Button varpå den detekteras i appen. Döp om ditt nya tillbehör till något relevant.

WiZ app

WiZ Smart Button kan användas för att tända, släcka och dimma belysningen i ett valt rum. Det går att styra såväl en som flera ljuskällor från WiZ så länge de är placerade i samma rum.

Eftersom valet “WiZmote” måste användas blir det också missvisande i appen när det gäller inställningarna. WiZmote har nämligen fyra knappar som kan förprogrammerad med olika favoritljuslägen. Detta är något som inte är möjligt med Smart Button så det är ingen mening med att försöka testa med att trycka en eller flera gånger på den trådlösa knappen. Det fungerar helt enkelt inte.

WiZ app

Användning av WiZ Smart Button i vardagen

Vilket är då användningsområdet för WiZ Smart Button i ditt hem? Det är praktiskt att kunna tända, släcka eller dimma belysningen i ett rum med en enkel knapptryckning. Räckvidden på upp till 15 meter gör att de flesta antagligen inte behöver tänka på rumsstorleken.

WiZ Smart Button

WiZ Smart Buton tänder belysningen i det favoritläge du valt i appen så det går inte att ändra dessa via knappen. Att dimma belysningen är enkelt och den svarar snabbt på knapptryckningar. Jag är dock inte helt såld på formgivningen av WiZ Smart Button – den är lite klumpig för sitt ändamål. Det finns smarta knappar i betydligt mindre format som gör desto mer dessutom men å andra sidan inte med native stöd för belysning från WiZ. Att den har ett större format kan vara avsiktligt, den försvinner inte så lätt i soffan vilket i sig är positivt. På plussidan så är feedbacken från knappen tydlig så ingen tvekan bör finnas huruvida du tryckt på den eller inte.

Smart belysning från WiZ har stöd för Google Home och Amazon Alexa samt Siri Shortcuts när det gäller röststyrning. Det är också fullt möjligt att styra och kontrollera belysningen via WiZ-appen (som snart kommer i en ny version) så varför behövs då en fysisk knapp? Det kan vara ganska skönt att från soffan styra belysningen utan att försöka få en röstassistent att höra dig, speciellt om resten av familjen gått och lagt sig för natten.

WiZ Smart Button

Har du inte din mobiltelefon i närheten så är en fysisk knapp som förhoppningsvis finns inom räckhåll praktiskt. WiZ Smart Button fungerar även om ditt nätverk skulle ligga ner så ytterligare en liten fördel. Har du flera rum i hemmet med belysning från WiZ kan det bli kostsamt om du vill styra allt med fysiska knappar vilket är en nackdel.

Recension: WiZ Smart Button

Fördelar

  • Snabbt respons
  • Fungerar även utan Wi-Fi

Nackdelar

  • Klumpig design
  • Stöd i appen brister
  • Få funktioner i förhållande till priset

Detaljer

Tekniska specifikationer WiZ Smart Button:

  • Färg: Vit
  • Material: Plast
  • Batteri: 2x LR03 (AAA)
  • Räckvidd: 15 meter
  • Kapslingsklass: IP20
  • Mått: 6,4 x 1,85 centimeter
  • Vikt: 66 gram
  • Garanti: 2 år

Rekommenderat pris är 299 kronor och du kan läsa mer om produkten här.

Sammanfattning

WiZ Smart Button gör vad den ska men inte mycket mer. För dig som kanske inte alltid har mobilen i närheten eller använder röststyrning så kan det vara bra med en fysisk knapp för styrning av din belysning. Installationen av knappen lämnar en del att önska och så även formgivningen.

Betyg: 2.5 / 5