Wiser gateway, erfarenheter?

Hej,
Någon som kör Wiser och har deras gateway? Nöjda? Funderar på att skaffa en Wiser Gateway då jag nyligen köpte 2 dimmrar från Schneider. Trodde jag skulle få in dem i Hue appen då det är Zigbee protokoll. Jo, jag fick in dem där, men det går knappt att styra. Det går att tända, och dimma upp och ner. Släcka funkar inte. :man_shrugging:

Inte heller kan man med dimmern ställa in att dimmern ska tändas på senaste ljusstyrka när man trycker på knappen, lägsta power mm, utan det verkar endast vara mjukvarustyrt och man måste då ha Wiser Gateway och app.

Dimrarna går inte heller in i Homekit, men det kanske inte är en dealbreaker.
Kommer det med Matter att få in dessa dimmers i Homekit framöver tro?

Lite osäker på om det är värt att köpa en gateway till eller man ska lämna tillbaka dimrarna och köra nån annan dimmer typ Sunricher. (men de är tyvärr inte lika gedigna som Schneiders dimmer. Just nu är Wiser gateway lite höga i pris för min smak. Särskilt som att man jsut nu inte planerar att köpa fler sådana prylar.

När jag ändå var igång och byta dimmer ville jag byta till en lite smart variant och inte sätta dit en "dum" knapp bara....

Fungerar hundraprocentigt. Men du skall nog gå all in Wiser för att få valuta för gatewayn.

Homekitt-stöd finns inte men förhoppningsvis kommer det via Matter sedan.

Funkar hue belysning i Wiser?
Undrar om man kan få tag i en begagnad gateway.. alternativt får jag sitta still i båten och vänta på rea nånstans. :slight_smile:
Går ju att komplettera framöver med fler lampknappar. (men de är inte superbilliga.....
Wiser dimmrarna var halva priset nästan så jag kunde inte låta bli o köpa. :slight_smile:

Du kan ansluta Hue-gatewayn till Wiser-gatewayn och på så sätt styra en viss belysning. Men jag kör det separat. Hue-appen är ju gjord för att styra lampor på ett helt annat sätt med ljusfest och synk.

Wiser är väldigt mycket av/på - dimma ner.

Varför har du inte bara gått Home Assistant vägen? Garanterat "bättre" än massor med olika hubbar. Visst det tar lite mer tid att sätta upp men går ju t.om att köra det direkt till HomeKit dessutom.

Jag funderar på att låta HA söka alla automationer hemma och sen köra HOME appen på våra iOS enheter då vi båda köra det numera. Har inte tagit tag i det än, men det lilla jag provat så fungerar det klockrent. Massor med zigbee devices från olika leverantörer och fungerar. :slight_smile:

1 gillning