Windows.old - Kan jag ta bort de bara?

Märkte nyss att min SSD på laptopen varnade för lite ledighet.
Hittade att jag hade 2 filer som heter, windows.old och windows.old(1) på disken. De är cirka 70gb.
Kan jag bara köra en ALT + DEL på dom eller blir det strul då?

Det ska väl vara en gammal backup som spars när man uppgraderar windows. Killgissar på att du inte har någon användning för dessa. Om inte annat är du ju på behörigt avstånd om det går åt helvete. :joy::joy:

1 gillning

Jag killgissar också, men orkar inte sitta en hel dag med att återställa någonting som fungerar! :joy:
Redan haft BSOD på jobb laptopen hela måndagen och inte kommit åt jobbet. Dessutom är det barnlås på dom så kunde inte fixa det själv. :face_with_symbols_over_mouth:

Ja.

1 gillning

Khob khun krub, delete leaw. Får vi se om det fungerar! :slight_smile:

1 gillning

Det finns en fin instruktion hos Microsoft på hur man städar bort dessa uppgraderingskataloger.

image

Det här går ju bra :open_mouth:
Fått flera fel meddelande under tiden också…

Denna
https://support.microsoft.com/en-us/windows/delete-your-previous-version-of-windows-f8b26680-e083-c710-b757-7567d69dbb74

Det var ju bra hjälp. Vart finns dom instruktionerna, länka gärna. För de jag googlat och kollat på har inte stämt med varken Win10 eller Win11 som jag har på laptopen.

Jag raderade windows.old på min tjänstelaptop för någon månad sedan (eller ett par), via instruktionen.

1 gillning

Fungerar inte när man har 2 olika Windows.old och windows.old(1). Då tar den bara bort en av dom. Så var det när jag körde Win10. Kör Win11 Alpha/Beta så är ju såklart nytt, så räknar inte med att det fungerar nu via systemet, därför jag ville veta om jag bara kunde köra ALT + DEL på dom istället…

Är det inte SHIFT-DEL du menar, permanent delete?

Sorry menar givetvist SHIFT+DEL! :slight_smile:

1 gillning

image

Fungerar ju ändå inte av någon anledning. Tidigare så gnällade den om admin behörighet, men jag är admin på min egen laptop. Finns inga andra användare eller behörigheter. Kanske är Win11 bugg…

image

Starta om datorn i felsäkert läge och radera mappen.

Om jag förstått det hela rätt så är det väl frugan som är admin i din familj. :joy::joy::joy:

2 gillningar

Orkar inte hålla på med sånt. Borde bytt till vår Macbook tidigare, men har varit för bekväm. Blir ett byte imorgon, så min windows laptop får en flyg tur från 7e våningen och det har inget att göra med Windows 11 och att jag kör betan. Datorn har gjort sitt och MacOS fungerar bättre.

5 gillningar

Hon är domänadmin. @Curiosity är bara betrodd med lokala adminrättigheter.

3 gillningar

VUXENMOBBNING! Vilket parti röstar man på då?

2 gillningar