Windows 11

Orkar inte strula med sånt, ett konto mer eller mindre är ju skit samma. :joy::joy:

3 gillningar

En oskriven lag när det gäller Microsofts operativsystem är att varannan utgåva är bottennapp. Eftersom 10:an var trevlig så är jag skeptisk till 11:an.

Det är inga större skillnader mellan Windows 10 och 11. Dom har flyttat runt på lite och ser snäppet trevligare ut. Annars mycket samma! Dom har la börjat med Windows 12 eller nått nu också. I alla fall rykten om det.

Vi har liknande spec på datorn.

använder toutchen på skärmen konstant. Men det beror nog på hur man jobbar. Vi kör den med penna väldigt ofta och gör notiser i olika saker. Så vi viker ofta ihop den till platta tom. vi har lång historia med windows surface plattor på jobbet och skulle nästan säga vi bygt in oss i det ekosystemet

Batteritiden är jag inget annat än imponerad av....för att vara windows.

Men som du säger kräver den en omboot någongång i veckan. tycker inte det är ett jätteproblem...men ändå.

Toutchpadden är i mitt tycke i samma klass som apple. Så förstår nog inge riktigt vad du menar där?

Och ja..skärmen hopplöst reflekterande men kvaliten på skärmen kompenserar... my god vad bra den är.

Mag-kontakt med usb laddare i powerbricken är stort plus...även att power prick är väldigt liten.

När jag drar fingret på trackpaden och ändrar vikten/trycket på fingret så segar muspekaren ner, ibland stannar den. Det är speciellt märkbart om man bara är lite fuktig/flottig på fingret.

Ibland kan jag ha handen vilandes på en del av trackpaden och röra muspekaren fritt som vanligt men ibland så sitter muspekaren fast. Samma sak om jag skriver på tangentbordet och har en del av handen vilandes på trackpaden och när jag då försöker styra trackpaden med tummen för att ha andra fingrarna kvar på tangenterna så vet jag aldrig om muspekaren kommer reagera eller inte.

Sen tycker jag att när man trycker (haptiska klicket) så fastnar den i klickläget, det är svårt att känna när den släpper, så ofta blir det att jag klick-drar på något.

Jag hade aldrig dom här problemen på macbook så därför håller jag inte med om att trackpaden är som på en macbook. Sen kan jag såklart leva med de här sakerna , jag har blivit mycket nogare med att hålla handen borta från trackpaden.
Typ som jag lärt mig att öppna locket på ett visst sätt, inte ha handen ovanför gångjärnet i skärmen för då släpper magneterna och skärmen vinklar sig , speciellt när man trycker uppe i något av hörnen för då känns det som gångjärnet ska brytas sönder.
Det var just att jag kollat på så många reviews innan och såg fram emot datorn men så fort jag upplevde dom här problemen så blev jag direkt lite missnöjd :confused:

Laddaren är som du säger är bra , gillar sladden och materialet den är gjord i.
Jag har nog bara använt laddaren första gången jag startade datorn. Då jag har gått all-in på USB C så skulle jag ha med mig Surface laddaren skulle jag även behöva packa med en USB C laddare för mina andra enheter.
Så jag kör på med min Satechi 102W GaN laddare även om den inte kan ladda datorn med max effekt när jag laddar någon annan enhet i laddaren. Tänkte jag skulle köpa den större Satechi 165W GaN men den har inget USB A uttag och tyvärr behöver jag ha ett sånt uttag för att ladda min mobila router för att slippa extra adapters med mig för micro usb

1 gillning

intressant. Där där är inget jag märktav på min. Det ända märkliga jag märkt på min är om mus är BT kopplad och man inte använt den på ett tag så tar det 0.1sekunder innan den "kommerigång" när man rör den.

Men som sagt inga problem alls med min toutchpad.
Att magneterna släpper är inte heller något jag känner igen. Jag brukar öppna locket med tummen och trycka upp skärmen helavägen (testade just för att kolla hur jag brukar göra). Kan hålla med om att skärmen skulle behövt lite mer support men inget jag har haft problem med.

Tycker laddaren är så liten så är noll problem att ha med sig i ryggan när man reser. Sedan har vi på alla arbetsstationer surfacedockor så funkar smidigt. Ett litet problem där är ju att den drar mer ström än äldre surface.

Har du möjligen en tidigare revision av din Studio?. När fick du din?

BT har jag nog haft lite strul med , men det har jag tänkt är på grund av att jag sitter på jobbet nära några andra datorer. Tangentbord och mus kanske har någon delay som du säger sen har vi en BT högtalare och den är helt hopplös att spela upp musik på :confused:
Har också ett par JBL airpods likande saker och vrider jag på huvet 90 grader åt sidan så börjar musiken hoppa , sen funkade inte dom så bra på min gamla HP heller... skyller nog dom problemen på JBL :stuck_out_tongue:

  • Surface model: Surface Laptop Studio Model 1964 i7

Köpte den hos webhallen i början på Maj i år , sen kan det ju varit en som legat på lagret ett tag :man_shrugging:

1 gillning

:flushed:

Jag tänkte på det här med Windows license på datorer och att många ser dom som gratis vid köp av ny dator. Kom då på att jag köpte en Dell XPS 13" med Linux på för många år sedan. 2015-16 tror jag det var. Samma dator fanns då med Windows 10 också, (samma spec). Jag gav 12 499 kronor för min. Den med Windows 10 kostade 14 999 kronor. Så då kostar Windows 2500 spänn.

Lite synd att man inte får ett val att välja bort Windows vid köp tycker jag. Nu snackar jag mest om märkesdatorer då. Man kan ju välja en linuxdator redan från början, men mindre val av datorer då.

Jag såg att Windows 11 version 22H2 finns att ladda ned nu. Jag laddade ned ISOn men kommer nog skippa Windows 11. Jag ska dock skruva lite med ISOn och se vad man kan göra för att "förbättra" den.

Jag testade om [email protected] med lösenord 1 släppte igenom mig till till ett lokalt konto under Windows 11 22H2. Det gjorde det på min iaf. Ett litet tips om ni inte vill ha ett MS-konto på Windows 11.

Tips nummer 2 är att bränna ISOn med rufus och bocka i detta för lokalt konto:

Edit:

Jag har även testkört att det fungerar.

1 gillning

Verkar enklare att köpa en dator med windows och uppdatera som vanligt. :joy::joy: Får lite jailbreak vibbar här.

Nejnej! Du ändrar inte så mycket på det där. Inget konstigt eller så i alla fall. Du tar bara bort lite krav MS har så du slipper ha konto m.m.

Skillnad är om du bygger en egen ISO vilket jag pillar med nu! :wink: Annars installerar man Windows på 10 minuter!

1 gillning

Jag är uppe med det i alla fall:

2 gillningar

Före och efter Windows är strippat och optimerat.

Innan:

Efter:

Jag vet att upptiden är längre på den första, så tar lite mera resurser än om den hade varit nystartad. Men en hel del fick jag ned det!

3 gillningar

Från sajten:
image

Microsoft har under dagen meddelat ett utökat stöd för flera av Apples tjänster.

Appar för Apple Music och Apple TV kommer till Windows nästa år. Det har sedan tidigare endast varit möjligt att använda tjänsterna genom iTunes eller webbläsare. Dessutom kommer iCloud integreras i Bilder-appen till Windows.

Det innebär att iPhone-användare med PC kommer att kunna synka mycket smidigare mellan enheterna. iCloud med Bilder-appen kommer att bli tillgängligt i november.

Via: Macrumors

För en som bara kör win ibland, vad i hela friden är det här med kort sifferkod i stället för ett ”riktigt” lösenord? Fick upp någon admin login där jag inte längre kunde skriva i mitt vanliga lösenord. Utan en kod. Fick återställa.

Sen när blev en kod på några siffror ett säkert alternativ?

Undrar om alla edits även kommer att synca :thinking:

Tanken är att man ska ha ett långt och krångligt lösenord till sitt Microsoft-konto. Så långt och krångligt att man hellre skriver en pinkod för att logga in i Windows.

Sedan är enbart ett lösenord inte säkert i alla fall.

1 gillning