Windows 11

Ingen reklam på min jobbdator med Windows 11 Enterprise. Kan det bero på vilken version av Windows som används?

Jag testkörde Windows 11 i 6 månader eller så och fastnade aldrig för det. Jag tycker Windows 10 är bättre. Jag bygger dock alltid mina egna ISOs på Windows, där allt jag inte vill ha är strippat. Nuförtiden kör jag inte Windows alls så mycket. Installerar det då och då för att se vad som hänt med det mera.

Alltså reklam i start?, var då?.

Är väl så i Home (och Pro?). Man får Netflix, Spotify, Candy Crush och liknande i startmenyn och klickar man på dem installeras appen.

Man får det på Pro också. Avinstallerar man dom så brukar dom dock inte komma tillbaka!

Edit:

En bild på hur jag brukar ha start i Windows 11. Lite äldre bild då jag inte kör Windows 11 längre.

Edit2:

Allt ser ju så mycket bättre ut i Linux:

Och allt bara fungerar :wink:

Som Zop skriver så var det "förslag" på appar i start-menyn vilket jag ser som reklam då de måste avinstalleras för att de ska försvinna, tror att jag fått bort det nu då de inte kommit tillbaka efter de två senaste omstarterna. :+1:t3:

1 gillning

aha.. hur många var det?

Omkring 15-20 och de tog upp i princip alla platser där jag fäst ikoner. Men som sagt, verkar ha löst sig nu.

1 gillning

Menar du dom här ? Jag kör Surface Laptop Studio och har inte gjort något åt startmenyn vad jag minns
image

Många av domdär räknas som reklamappar. MS får pengar att ha dom där. T.ex Spotify, Disney m.m.

1 gillning

Exakt! Problemet i sig var inte att de var där utan att jag inte kunde få bort dem även om jag tryckte på avinstallera.

1 gillning

vad tycker du om surface studio?.... I love it!!

(Ursäkta det långa utlägget om vad jag tycker om den :laughing: )
Lite blandat...
Tangentbordet är sjysst, något långt mellanrum mellan tangenterna kanske men annars väldigt go känsla. Samma som jag tyckt om Surface Keyboard som är mitt favorit PC tangentbord ihop med Logitech MX Keys.

Trackpad är hackig/sticky, alla reviewers sa att den är i klass med Macbook men det håller jag långt ifrån med om. Sen så är det det här med Windows att om du skriver något så behöver det gå en tid (>1 sekund men ändå) från det att du slutar skriva något tills att trackpad reagerar (upplevt det här på Dell & HP också).

Skärmen är väldigt reflekterande.

Batteritiden är bra , sällan jag är från en möjlighet att ladda mer än 3-4 h och då tar aldrig batteriet slut.

Att vinkla skärmen är ändå en rätt sjysst feature , jag har haft den vinklad och ståendes under/framför extern skärm med film på och sen "jobbat" på den externa :stuck_out_tongue:
Jag tycker det knastrar lite i "gångjärnen" när man vinklar skärmen eller stänger locket och när man håller den i ena hörnet och bär den så känns det som den böjs rätt lätt, typ som en mer plastig dator (HP/DELL).
Har typ aldrig använt touchen på skärmen så kan inte säga något om den.

Gillar att de har fläktarna blåser ut luften på sidorna så man kan ha datorn i knät och också få kylning.

Jag har I7-11370H / 32 GB / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti och jag tycker den känns seg , kanske jag som behöver starta om datorn oftare än 1 gång per vecka. Jag har chrome (20-30 flikar) , visual studio , slack&teams , outlook , SQL management studio igång och tidigare DELL&HP datorer jag fått ha på uppdrag med lika/lägre specs har varit rappare.

Började med att säga lite blandat , men jag tror det är mer negativt tyvärr :confused:
Nu köpte jag den här för Lenovo hade för lång leveranstid, det har varit kul att testa något nytt men nästa dator får nog bli någon Thinkpad för att få en nättare dator om det nu inte skulle funka med en Macbook med jobbet :crossed_fingers:

2 gillningar

Windows i sig själv är la ganska bra. Det kräver dock en hel del jobb att få det som man vill. Vill man inte ha spyware, telemetry och annan bloat så är det inget annat en att pilla lite med det. Köra en hel del skript och annat i det. När allt det är gjort så är det ganska bra och stabilt.

Själv lämnade jag det för att jag tycker MS går fel väg och börjar tvinga användare till deras tjänster m.m. Kräva ett MS-konto och trycka in massa reklam lite här och där. Windows är inte gratis och kostar ett par tusen om man ska ha Pro. Jag vet att man kan köpa billigare licenser som är lite tveksamma på vissa sajter.

Men det är så mycket bakom Microsoft jag inte gillar heller. Det blir bara värre hela tiden också tycker ja.

Jag har aldrig behövt köpa windows det har ingått med datorn jag fått från jobb, förutom min Intel NUC men då har jag haft MSDN licens så var bara att ladda ner.

Att dom kräver konton och så skiter jag lite i , vi har Office 365 på jobbet så måste ändå logga in, och vad gör ett Microsoft kontot när jag ändå har Google och Apple och låter dom få access till det mesta, det gör upplevelsen bättre enligt mig (och så är jag för slö för att konfa saker som jag vill ha dom utan att låta storebror se vad jag gör)

Man behöver oftast inte köpa Windows då det redan ligger med i priset på datorn. Men är man en datorbyggar så måste man det.

Jag kör 11Pro, har inget MS konto på privatdatorn, Firefox & Thunderbird som standardval. Ingen reklam eller något strul från MS så jag tycker inte det är några problem direkt.

Du kommer behöva det snart tyvärr! Nästa utgåva med Windows 11 har dom det som krav även på Pro. Jag själv har dock aldrig haft ett MS-konto på någon av mina datorer och även detta krav är lätt att fixa med lite pill :wink:

Det är väl bara att regga ett konto man inte kommer att använda i sånt fall.

Japp, lite onödigt dock. Men det finns andra vägar att komma runt det. Men man måste på att pilla som vanligt tyvärr.

Edit:

Ett tips är att bränna av Windows 11 med rufus så kan man fixa allt det där innan man installerar Windows.