Will Smith och Oscarsgalan

Jag tycker rektionen från Will innan han kollar hustrun avgör frågan, i alla fall för mig.

En intressant reflektion är att jag har en fd. kollega som har en allvarlig funktionsnedsättning. Hon gav ett rungande stöd till Will på FB och berättade om hur vanligt det är att den som har en funktionsnedsättning blir skämtad om. Eller kommenterad. Hon var både skarp och rolig men tråden landade snart i att någon skulle anmäla henne till hennes arbetsgivare.. :man_shrugging:
Hon stod på sig men jag tolkade det som att när hon fick tänka till la hon till lite om att våld inte är lösningen etc.
När jag jobbade med henne fick man vara med om de mest konstiga saker. Typ hon skulle hålla föredrag för några och de ringer bakom hennes rygg till kollegor för att kolla om hon verkligen kan tala. Eller när hon var ansvarig för ett projekt kom det frågor om hon kan skriva. Dessa subtila och/eller klumpiga frågor, påståenden eller skämt äter människor med funktionsnedsättningar inifrån. Nu tycker jag själv att detta är lite OT då jag upplever att Will inte reagerade genuint.

Mer respektlöst att prata bakom ryggen om någon än att dra ett skämt framför dem. Min sambo har tidigare jobbat som personlig assistent och det är extremt vanligt att omgivningen vänder sig till assistenten och pratar om brukaren (trots att brukaren är närvarande och fullt förmögen att föra sin egen talan) eller pratar med brukaren i en speciell ton.

Också skillnad på att ha en allvarlig funktionsnedsättning eller att lida av håravfall - i synnerhet om man dessutom hör till eliten inom Hollywood och är en offentlig och uppburen person.

Jag tycker båda gjorde fel och jag hoppas att situationen har fört med sig att folk tänker sig för lite extra innan de skämtar på andras bekostnad.
Det är en skillnad när man skämtar om en person eller om en situation.
Om vi inte lär oss något av det dåliga som sker så utvecklas vi inte.

Så du har för vana att kliva upp på scenen och klappa till ståuppkomiker när skämten inte passar?

1 gillning

En komiker skämtar om en skådespelerskas brist på hår. En annan komiker (tillika skådespelerskans man) blir så upprörd att han behöver ta till våld. Ska inte alltid en komiker tåla skämt från scenen av en kollega i branschen? Alla visste dessutom att första komikern skämtade.

Komiker får inte provocera, medan politiker kan göra det hela tiden. Borde då inte exempelvis Trump (som aldrig skämtar) med rätta ha fått minst en smäll på käften per framträdande?

1 gillning

Kan man tolka det att du menar att en sådan som Rasmus Paludan förtjänar ett rejält kok stryk vid varje framträdande av varenda muslim som tittar på? :crazy_face:

:slight_smile:

Nej, faktiskt inte. Jag tycker nog att Will Smith överreagerade.

Men det går också att ställa fråga om de som tycker att Will Smith gör rätt tycker att det är ok med de reaktioner som vi fick på
Koranbränningarna? (Och svaret från min sida är att jag tycker inte att det heller var ok men att det går att fundera på vilka som reagerade och varför?)

En annan skillnad är att Chris Rock hade inte räknat med den reaktionen men Paludan hade i alla fall hoppats på den reaktionen.

Och att Chris Rock fick ta konsekvenserna själv medan Paludan slapp undan.

Rent allmänt är jag rätt trött på diskussionerna kring detta för de tenderar till att bli enkelspåriga.

4 gillningar

Det är ingen tolkning, det är ju precis så det är. Han skrattar, sedan ser han att frun himlar med ögonen och då springer han upp på scen.

2 gillningar

Att säga vad man vill utan att att få våld mot sig borde vara en grundläggande tanke för någon som annars säger att alla kränkningar är ok då det går under yttrandefriheten.

9 gillningar

Från sajten:


Det blev minst sagt lite dålig stämning på Oscarsgalan när Will Smith gick upp och gav komikern Chris Rock en ordentlig örfil men nu ber Will om ursäkt i en video.

Det var för fyra månader sedan Will Smith gick upp på scenen och gav Chris Rock en ordentlig lavett på grund av ett skämt som Chris drog om Jada Pinkett Smith, Will Smiths fru. Sedan händelsen på Oscarsgalan så har Will Smith isolerat sig från omvärlden men nu har han släppt en video där har svarar på frågor kring allt som har hänt.

För att göra en semi-lång video kort så säger Will att han knappt minns händelsen och minns inte varför han inte bad om ursäkt under sitt tacktal när han mottog sin Oscar. Han fortsätter med att säga att det inte var hans fru som bad honom gå upp och göra något och hans största farhåga i livet är att folk ska vara besviken på honom och nu ska han göra allt för att bättra sig.

Trist att han viker ner sig.

Hur menar du?

Det ska först sägas att jag inte har sett videon utan endast responderade på artikeltexten här som jag utgår från att den stämmer.

Det jag då menar är att jag tycker det är synd att han nu plötsligt kryper till korset när jag tycker att Chris Rock förtjänade örfilen.

Är inte helt med på att våld är den bästa lösningen, speciellt inte på en livesänd Oscarsgala. Hade varit till Will's fördel om han instället efter hela jippot hade tagit Chris åt sidan och sagt att han inte tyckte att skämtet var ok istället för att bruka våld och eventuellt förstöra sin karriär.

3 gillningar

Så kan man absolut se det. Jag tycker inte att det var några konstigheter, Chris var ett rövhål som gjorde sig förtjänt av en örfil och därefter utagerat. Allt har sedan överdrivits så in i bänken, som det mesta gör numera.

Du dras verkligen till den toxiska maskuliniteten.

6 gillningar

Well, det är din bedömning att det är något ”toxic” maskulint. Enligt mig är det bara rakt av fair och förtjänt. Har inget med kön att göra för mig. Hade likväl kunnat vara en kvinna som gjort det.

Ok, då är det bara toxic

Eller som Asimov skrev i Stiftelsen: ”Violence is the last refuge of the incompetent.”

Rent krasst så är det standardförsvaret för misshandlare: ”jag blev provocerad”. Ett försök att lägga skulden på den drabbade istället för att ta eget ansvar

7 gillningar

Lika pinsamt som att Will Smith tog till våld, lika pinsamt är det att det ska ta 4 månader att be om ursäkt. Kanske började jobben sina…

4 gillningar

Den coolaste utgången hade ju varit om Will gått upp och roastat honom istället. Ett roast battle hade satt fart på den annars stela galan. :joy::joy:

1 gillning