Wifi Superboost nytt scam på Facebook

Från sajten:
https://teknikveckan.com/sakerhet/wifi-superboost-nytt-scam-pa-facebook/


image

Senaste lurendrejeriet på Facebook rör vad som skall vara en fantastisk wifi-förstärkare och det levereras i form av en film.

Den börjar med ”Internet-leverantörer vill inte att du ska känna till detta billiga trick!” och sedan får vi informationen att det här kommer öka hastigheten utan dess like för en liten penning.

Så här fungerar inte Wifi och allas vår säkerhetsexpert Karl Emil Nikka reder ut vad som är vad.

Annons: Nikka har skrivit boken ”Bli Säker”. Ange koden Teknikveckan så får du 25% rabatt och gratis frakt.

Jag fick följdfrågan "vilken wifi-repeater rekommenderar du då?" och svarade då så här.

Inledningsvis måste jag nämna att jag ser wifi-repeatrar som en nödlösning. Om du har möjlighet att istället använda en kabelansluten accesspunkt rekommenderar jag det å det starkaste. Då repeterar du inte bara wifi-signalen utan utökar också wifi-nätverkets totala kapacitet.

Om du vill använda en repeater rekommenderar jag att du skaffar ett mesh-system (ett system där noderna kommunicerar med varandra). Det kräver tyvärr utbyte av den befintliga routern då få fristående routrar har inbyggt mesh-stöd (undantag förekommer).

Om du trots detta vill skaffa en vanlig repeater rekommenderar jag att du letar efter en modell märkt AC1200 (1167 Mb/s) eller AC1750 (1750 Mb/s). Detta gäller även om din router är av långsammare slag eftersom du i samband med repeteringen förlorar antingen halva databandbredden eller ett av de två frekvensbanden. I de flesta situationer rekommenderar jag att aktivera frekvensbandskorsning så att du låter klienter ansluta till repeatern på 5 GHz-bandet och repeatern ansluta till routern på 2,4 GHz-bandet. Jag rekommenderar också att du ger repeatern ett eget SSID (trådlöst nätverksnamn) så att du själv måste välja att ansluta till den i stället för till routern. Då riskerar du inte att råka ut för det klassiska repeater-problemet som uppstår när du är ansluten till din repeater trots att du är närmare routern. Detta gäller självfallet främst ifall du jagar prestanda. Om prestandan är av mindre betydelse kan du låta routern och repeatern använda samma SSID så att du slipper växla mellan olika trådlösa nätverksnamn.

Notera att detta svar är skrivet utifrån ett hemanvändarperspektiv och rekommendationerna är inte giltiga i kontorssammanhang.

3 gillningar

99.9 procent är idioter, därför sådana här scams fungerar. Mitt tips kör ethernet och undvik trådlöst så mycket det går, och speciellt repeaters

2 gillningar

För den lysande konsumentupplysningsvideon nominerar jag @nikka till Stora Sverker Olofsson-priset!

2 gillningar

Haha. Tackar. :slight_smile:

Håller verkligen med dig. Att höra nikka är en sann fröjd :blush:

Bra video, dock tror jag inte de som köper en sån här produkt tittar på denna typ av videos vilket nog är lite synd.

Det är därför du måste tipsa alla som du känner och särskilt svärföräldrarna om sådana finns :wink: