Wifi nätverk, Problam att ansluta "smarta maskiner" till Mesh nätverk

Hej, jag funderar på varför det är så oerhört svårt att koppla in nya smarta prylar till mitt nätverk. Vissa saker funkar klockrent vissa vill aldrig konfigureras.
Jag sitter med ett Mesh nätverk bestående av ett gäng Deco. Som nu senast så var det stört omöjligt att konfigurera Xiaomi Pro fläkten och tvättmaskin. Värmepumpen höll jag nog på med en hel kväll för att få in.
När jag stöter på problem så stänger jag av 5ghz nätverk för vissa produkter klarar bara 2,4ghz. men ändå funkar det inte.
Xiaomi fläkten gav jag upp efter femtielva felmeddelanden. Men den var mysko. Nästa gång jag startade appen någon timme senare så fanns fläkten där.

Jag har en router från Tele2 som också har ett WIFI, som har ett annat namn. Tvättmaskinen kopplar sig felfritt till den.
En sak slog mig igår när jag höll på. Kan det vara så att SSID namnet inte få innehålla mellanslag? Det är den enda skillnaden jag har på Tele2 nätverket och Mesh.. JAg har döpt det med 2 ord, medan alla andra nätverk jag hittar alltid har ett underscore, aldrig mellanslag. Kan en sådan enkel sak påverka? Tänker då produkter som tvättmaskin mm som kan ha problem att ansluta till ett sådant nätverk.

Eller är det rent av så att det är svårt att få in prylar i ett Mesh nätverk när de har lite "sämre" programmering i sig? Philips Hue med mera är det inga problem med.

Har du två olika wifi? Varför?

Ta bort mellanslaget, det lär knappast hjälpa att ha det.
Är väl onödigt att ha två olika WiFi-nät? Jag har stängt av det på min ISPs router och bryggat till min Deco.

Har väl en 40-50 mer eller mindre smarta grejer som kör på 2.4GHz, har bara behövt stänga av 5GHz en gång för att få upp en smart grej på Deco-nätet. Sen när det är gjort är det bara att slå på 5GHz igen.

Men ta bort mellanslaget i ditt SSID, kan vara en så enkel sak.

Ska faktiskt testa det. Lite onödigt. :grinning:
Alla prylar behöver väl anslutas på nytt misstänker jag? Får bli imorgon när det är lovat regn.

Har inte orkat kolla hur man gör för att brygga. Har du någon länk till en enkel guide?
Bytte nyligen till Tele2 och jag slog inte av Wifi på den för att se hur räckvidden är med den. Enligt dem själva så skulle den ha superduper range.

Jo, alla prylar måste upp på nya SSIDs.
Du loggar in på Tele2-routern och där väljer bryggläge. Bara knappa in dess IP-adress, kan gå att göra genom Tele2s hemsida också.

Mitt SSID är быстрая сеть och jag har inte haft några problem att ansluta vare sig fläktar, luftrenare eller robotdammsugare.

(Betyder ”snabbt nätverk” på ryska och är taget från en bildsekvens i BBC-serien ”Sherlock”.)

7 gillningar