Wi-Fi – 2,4 och 5,0 GHz

De fungerar bra nu när det finns lite prutmån i nätet - när de bara gick på några mbit så var det rätt känsligt för hur bra elnätet var men dessa skall tjonga på!

Jag har googlat hur jag stänger av på en Mac till leda :/(

du skojjar?..va risigt. Jag har ett SSID som kör 5ghz och ett som kör 2,4Ghz då slipper jag fundera på det.

Som de andra djuren ovanför alltså - ja det kanske är dags att dela, men det är ju lite mot min princip.

Wifi-tekniken är verkligen föråldrad.

Förstår inte problemet. Har aldrig sett några enheter som är kapabla till 5 Ghz ansluta till 2,4 GHz på min Dream Machine. Jag har inte separata SSID.

Kollade just hos äldsta dottern och hennes iphone kör 2.4ghz och hennes Macbook pro kör också 2.4ghz. Hennes TV och chromecast går på 5ghz…

Så… Apple har lite dålig överlämning på det där.

Så, ska man köra 2 nätverk o dela upp de eller inte :joy::sweat_smile:

Vad är 2020? :joy:

Dela upp om du vill ha koll på att rätt enheter ansluter till rätt.

1 gillning

Vi håller med varandra Steffe! Tror vi får köra en digital skål! Har också noterat att speciellt Apple är dåliga på överlämning. Sett det på vissa andra enheter också men Apple har någon issue med det där.

Bör man öppna ett gäst nätverk med då? Så har man 3 nät

Varför jag frågar är för jag måste återställa allt hemma så tänkte göra rätt o bra direkt

Om du ofta har gäster hemma som behöver wi-fi och de inte har förtroande att ansluta till ditt vanliga nät. Jag har slutat med gästnätverk eftersom nästan ingen frågar efter det längre – antagligen för att de har så mycket datatrafik ändå via 4G.

nja du kan ju ställa i APn också att den MACen ska in på 5ghz etcetcetc…självklart lite beroende på vilken sorts wifi infrastruktur du har.

Wifi6 blir ju självklart lite bättre…men problemet ligger i att tillverkarna fortsätter envisas med att ha 2.4ghz i sina devicer…det ska fasiken komma up en varnings symbol när den kör 2.4ghz

Allt känns så konstigt just nu.

Bör man märka skillnad om Apple TV kör på 2.4 ellee 5.0 vid streaming tex ? :slight_smile:

Kollade precis hemma. 13 enheter anslutna, varav 11 på 5 GHz. Endast Mi Air Purifier och Roborock på 2,4 GHz.

1 gillning

Vackert…så det ska vara.

Man önskar ju att Mi-prylarna körde på något modernare nätverkskort.

det är en bra fråga.

OM du har en bra AP som kan köra 5ghz och 2.4ghz samtidigt utan att begränsa hastigheter… så nej då kommer du märka liten skillnad (ingen skillnad) att köra 2.4ghz eller 5ghz på AppleTV vid streaming