Wi-Fi – 2,4 och 5,0 GHz

Vad ska man egentligen köra på enbart Wi-Fi 2.4 och vad bör man köra på 5.0? Vi bor i ett radhus där jag satt UniFi AC Pro mitten av huset på undervåningen. Vill få ut bästa möjliga prestanda

Jag har smarta prylar på 2.4 och sen mobiler, laptops på 5.0.

1 gillning

Apple TV osv?

Det där sköter väl sig automatiskt tänker jag, de som kan köra 5 GHz kör det och de som kör 2,4 kör det. Går ju inte ens att stänga av på klienterna det ena eller andra vilket hade varit nice för oss som bor i hus och alltid har lite problem med att 5GHz har för kort räckvidd genom all sten.

1 gillning

Varför krångla. Det där sköter enheterna bäst själv.

1 gillning

Går ju sätta upp 2 nät ju? Ett 2.4 och ett 5.0 så väljer man manuellt vilket man ska köra på?

Trodde de var bäst o göra så :sweat_smile:

1 gillning

Kör auto, låt enheterna välja. Skulle aldrig tvinga enheterna åt ett håll.

2 gillningar

Tror inte ens det går på mitt Mest-nätverk från Orbi men jag skulle inte tvinga in dem på det sättet utan ser teknik som något som skall fungera automatiskt, då utöker jag hellre Mesh-nätverket i stället.

5.0 på Apple TV. Tycker auto-läget funkar sådär så styr det själv istället så har jag koll på allt. Otroligt sällan man behlver fippla med det och så blir det precis som man vill ha det

Det är 2020 nu. Sånt sköter prylarna själv :smiley:

2 gillningar

Det där känns lite som att ha en extra Windows-partition med installationsmjukvaran bara för att installera om Windows varannan månad :grinning:

I övrigt låter jag inte streaming av film påverkas av radiovågor - nej allt som går att ansluta en ethernet-kabel till får en!

1 gillning

Inte sugen o komma hit och dra en kabel till övervåningen snyggt ? ;D Borde köra kabel till min xbox … xD

Jag kör separerat 2,4 GHz och 5GHz då jag tycker det är smidigast. Det är inte bara prylar som väljer om de ska köra på 2,4 eller 5 baserat utan även routern/mesh-systemet har en del att säga till om där och kan styra enheterna till olika frekvenser.
Vill du inte ha seperata nät så testa hur det funkar eller om du upplever problem.

3 gillningar

Du kan inte dra kabeln utomhus? Det brukar vara ett enkelt sätt att få kablar mellan våningar.

Okej, nja funkar rätt okej. Bara man vill maxa de man kan maxa :stuck_out_tongue: Märker man skillnad på 100 vs 250 i bredband? Spelar, streamar tv från comhem appen osv

ah kanske är ett alternativ! har ju mitt egna rum hemma där dator, xbox osv är, så kanske vore trevligt o dra kabel dit

Använd en sådan som förlänger via elnätet från TP-Link.

det går absolut att stängaav om enheten ska köra 2.4ghz eller 5ghz.

Tyvärr brukar många enheter välja 2.4ghz före 5ghz av någon dum anledning

Funkar de verkligen bra? Blir de typ exakt som i dra via router direkt ?