Webhallens alla problem

Från sajten:
image

Webhallen stänger båda sina butiker i Malmö ihop med tre andra och därmed minskar teknikåterförsäljaren rejält utanför Stockholms-området.

Det var så sent som mars 2022 som Webhallen flyttade in i sin nya stora butik på Malmö gågata. Mindre än två år senare stängs den igen. Även butiken ute vid köpcentret Emporia läggs ner inom kort. Dessa ihop med nedstängning butiken i Sisjön utanför Göteborg, Liljeholmen i Stockholm samt butiken i Linköping gör att Webhallen minskar sitt butiksengagemang rejält.

Kvar blir en butik i Nordstan i Göteborg samt 11 butiker runt om i Stockholm-området inklusive Uppsala.

Webhallen startade i slutet av 90-talet och redan från början var tanken att kombinera distanshandel med fysisk butik. Detta har bolagets lyckats väl med genom åren men kombinationen av rejält mattad teknikhandel, ökade konkurrens och svårt att driva butiker generellt i lågkonjuktur har alltså satt sina spår. Webhallen ägs sedan 2013 av norska Komplett.

Via Sweclockers.

Synd, Webhallen är en av dom få butiker jag faktiskt handlar fysiskt i.

1 gillning

Jag har handlat i den i Liljeholmen rätt så frekvent.

Handlat online hos dem nån gång. Men det kanske blir för mycket med tre handlare under samma koncern? Komplett, NetOnNet och Webhallen.

Lämnar man Sveriges tredje största stad är något allvarligt fel?

Eller så är det bara webben som gäller.

2 gillningar

Sannolikt påverkande faktor är hyreshöjningar.

Handlar egentligen enbart i deras butiker om jag behöver något samma dag. Beställer på deras hemsida, betalar direkt och hämtar ut i butiken som är närmast där jag befinner mig.

2 gillningar

Jo men det är ju det som är så nice!

Exaktamentos!

Känns ju osannolikt om man väljer att ha kvar 11 (!) butiker i Sthlm-området med sannolikt ännu högre hyreskostnader.

Nej, det blir block på Webhallen helt och hållet med så dåligt engagemang.

1 gillning

Du måste lägga till ett par saker i din ekvation, hur ser nuvarande avtal ut och när kan man göra exit. Lägg till lönsamhet för butik i fråga.

För att du skall få lite perspektiv, årliga hyreshöjningar för lokaler är oftast baserade på index som baserar sig på inflationen (tanken är att hyran skall följa inflationen). Nu har vi haft onaturligt hög inflation vilket lett till hutlösa hyreshöjningar (om man inte haft tur och lyckats förhandla bra hyresrabatter, dock står själva indexhöjningen kvar och väntar då rabatten löpt ut). 2023 var höjningen 10,9% och om jag minns rätt är den 6,5% i år...
Lägg på lönehöjningar och minskad konsumtion i sällanköpshandeln -> lär försvinna fler butiker än de ni sett hitintills.

3 gillningar

Tråkigt. Förmodligen är det fler än mig som beställer på nätet och får hem att hämta på närmare avstånd. Inte orkar jag tråckla mig in i centrala Malmö och betala parkeringsplats för något jag kan hämta dagen efter i en paketbox på vägen hem (med fri frakt).
Emporia ligger också helt fel till.

2 gillningar

Jag förstår inte ditt resonemang, menar du verkligen att löneökningarna och hyreshöjningarna har varit så ofantligt mycket lägre i Sthlm än i Malmö?

Tvärt om för mig. Inte sällan det är något jag känner att jag skulle behöva få tag i direkt och det kan jag inte när jag beställer på nätet. definitivt inte heller till dagen efter.

Som jag skrev, hur ser avtalet ut och när kan du göra exit i kombo med butikens lönsamhet styr. Inget annat.

Om du verkligen är bekymrad över att butiker försvinner så är det 100% fel taktik att bojkotta dessa.

Om du tittar runt i gallerior och i gatubilden, finns det fler eller färre butiker i segmentet sällanköpshandel?

Jag tror inte du förstår vad jag menar.

Inräknat de variabler du nämner, tycker du det verkar vara rimligt att man stänger båda två (de enda två) butikerna i Malmö medan man behåller inte mindre än elva butiker (!) i sthlms-området?

Man stänger även Liljeholmen som är i Stockholm och historiskt sett har Kista stängt med, så det sker ju. Är det inte lönsamt, från flera perspektiv, så är det till sist ingen idé.

Sen att man har kvar Stockholmsbutiker kan helt enkelt betyda att kundkraften är större i Stockholm än i andra städer, stora eller inte.

1 gillning

Sen verkar Webhallen inte i ett vakuum heller. De ska konkurrera med Elgiganten och Power samtidigt. Även mindre aktörer som Inet.

Man kan inte gå ur ett lokalhyresavtal hur som helst. Nu råkade sig så att det fanns möjlighet att göra så vid samma tidpunkt. Om det kom kraftiga hyreshöjningar, butikerna är olönsamma och framtiden ser tveksam ut så är det både möjligt och fullt logiskt.

Jag tror detta är största problemet – Elgiganten har tagit flera steg framåt på senare tid med bra flöde av beställning på nätet – hämta i butik. Mycket generösa köpvillkor och priser som ingen annan kan matcha i mycket.

1 gillning