Webhallen erbjuder inte retur på mobiler

Prata igår med Webhallen, sedan 12e februari erbjuder dom ej retur eller ångerrätt av en mobiltelefon som man lyft ut ur boxen och känt på den. Kan detta verkligen stämma? Får dom verkligen göra så?

Låter sjukt … men en bruten förpackning e ju :man_shrugging:t2:

Som jag förstår det är mobiler exkluderade ur sin egna 60-dagars returrätt, men den legala på 14- dagar kan de inte frånskriva sig.

Som Marcus säger. De kan inte exludera det från 14 dagars ångerrätt enligt distansköplagen men de kan göra det från den egna 60-dagars returrätten. Precis som Elgiganten har det.

Man kan anta att de inte är jättesnabba på att förtydliga denna lilla skillnad. Webhallen.com

Okej, då förstår jag. Konstigt dom sa som dom gjorde då.

Distansköplagen är inget man brukar skryta om så där. Eller förstod hen inte att du syftade på den utan deras frivilliga 60-dagars.

Min fråga löd:

Om jag köper en mobil av er, kan jag ta hem den och öppna förpackningen och klämma och känna på mobilen, för att sedan returnera den. Svaret löd då:

Nej, from 12e februari erbjuder vi ej det gällande mobiler.

Ringde även netonnet igår, där fick jag svaret:

Ja, det går utmärkt att öppna och klämma på den, du kan även starta mobilen sa han.

Elgiganten har samma som webhallen, du kan inte retunera den om den är köpt i butik, och du kan inte retunera den inom deras frivilliga testmånad.

Men köper du den på internet kan du retunera den öppnad inom 14 dagar :slight_smile:

Av min erfarenhet har Netonnet har alltid varit bra på hantera returer och återköp.

okej,

trist man ska få bättre svar utanför kedjan själv… hahaha

Låter bra!

Men det här är ju bubblan, det är ju här vi sitter på den universella kunskapen!

1 gillning

Underbart!

Nu har jag inte full koll längre, men jag har för mig att även vid distansavtalslagen så har de rätt att inte ta tillbaka en vara även om den är öppnad. Det heter ju att man ska återlämna den i säljbart skick eller nåt sådant.

Öpnnad får den alltid vara - annars hade ju hela Poängen med att kunna testa grejerna fallit :slight_smile:

1 gillning

Webhallen känns allmänt kassa på returer. Även om de inte kan erbjuda fri retur borde de ha färdigupphandlad returfrakt med retursedlar som följer med varorna.

Köpte en mus för ett tag sedan. Gillade inte den och skickade tillbaka med brev (icke spårbart, vill ju inte betala mer för frakt än för prylen…) som givetvis inte kom fram. My loss.

Åfan, trist!