VPN tunnel

Vissa tjänster/webbplatser kanske inte fungerar med VPN IP.

Låter ju jättekonstigt. Varför skulle en webbtjänst tillåta ett publikt IP men inte ett annat? Fine om det ena IP:t är från ett för tjänsten icke “tillåtet” land men generellt…?

Det väl just det. Allt flera sajter blockerar helt IP från regioner som Kina och Ryssland. Kjell & Company’s sida fungerade inte när jag använde TOR-nätverket t.ex.

Mest för att jag kör min mac mini utan skärm hemma, den står som en ren server typ, med plex och nerladdning… så jag vill hela tiden komma åt den… om vpn går ner och dödar linan så kommer jag inte åt den remote längre…

Testade kjell nyss med Tor:

Tvärstopp!

om tunneln börjar från klienten så är det där routingen ska göras.

Aha, då är jag med.

Gör som jag, skriv snabbt ett script som loggar aktuellt publikt IP-nummer så du hela tiden har en chans att ha koll på vilket du har :slight_smile:

Hur menar du nu? hur hjälper detta emot skydd?

Har du bytt till ExpressVPN?

Gå på ProtonVPN annars om en uppdaterad klient! Det är vad jag skulle göra. I alla fall försöka få ett svar när det kommer till Mac.

Jobbigt att behöva byta VPN om man är nöjd annars.

Om VPN-går ner bör du ju återigen kunna ansluta remote mot din Mac Mini, så länge du vet vilket publikt IP du har. Om du har ett dynamiskt sådant som skiftar med jämna mellanrum kan ett script som loggar detta vara smidigt.

Du kan ju alltid välja att ansluta mot en och samma VPN-server. Då är det samma IP hela tiden. Hjälper dock inte om den går ned. Men så ofta händer det inte tycker ja.

Kör via docker och använd tex Haugenes container med VPN och Transmission. Kör du på Usenet med Sabnzbd så är väl inte VPN lika viktigt.

Sätta upp en virtuel maskin och köra vpn på, funkar det?

Svar ja.